REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób dokonać rozliczenia kosztów reklamacji

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Jak należy ewidencjonować koszty napraw reklamacyjnych, jakie ponosimy. Wydatki dotyczą wynagrodzenia, materiałów wytworzonych we własnym zakresie, a także zakupu usług zewnętrznych.

ELŻBIETA LUBRYKA-GRĘDYSA

Autopromocja

menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young

Należy w tym przypadku pamiętać o zasadzie ujmowania kosztów, które można bezpośrednio powiązać z przychodami w okresie, w którym przychody te wystąpiły. Koszt napraw gwarancyjnych jest bezpośrednio powiązany z przychodem osiągniętym ze sprzedaży reklamowanego produktu i jako taki powinien zostać rozpoznany w okresie, w którym został rozpoznany przychód. Powiązanie takie wynika z faktu, że to właśnie w momencie sprzedaży klient nabywa prawo do reklamowania produktu i to z samej transakcji sprzedaży wynika dla firmy produkcyjnej obowiązek poniesienia przyszłych kosztów napraw gwarancyjnych, a nie z faktu zgłoszenia reklamacji przez klienta.

Firmy produkcyjne często zapominają o obowiązku tworzenia rezerw na naprawy gwarancyjne (w formie rozliczeń międzyokresowych biernych), mimo że obowiązek taki nakłada na nich wprost art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Momentem rozpoznania kosztów reklamacji jest więc moment sprzedaży produktu, a nie moment rzeczywistego poniesienia kosztów.

Kolejnym problemem jest wysokość rezerwy, jaką należy rozpoznać w momencie sprzedaży produktów. Rzeczywista wysokość kosztów napraw gwarancyjnych nie jest wprawdzie dokładnie znana w momencie sprzedaży, ale może zostać oszacowana w sposób wiarygodny na podstawie przeszłych doświadczeń firmy i historii zgłoszeń reklamacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzeczywiste koszty ponoszone na naprawy gwarancyjne nie obciążają wyniku okresu, w którym wystąpiły, ale pomniejszają saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne. W przypadku gdy po zakończeniu okresu gwarancji rezerwa wykazuje saldo dodatnie, niewykorzystaną część rezerwy firma powinna odpisać do rachunku wyników.

Przykładowo firma sprzedała pewną ilość produktów za łączną kwotę 15 tys. zł, które objęte są gwarancją w okresie jednego roku od dnia zakupu. Jednocześnie firma na podstawie przeszłych doświadczeń w stosunku do reklamacji tego produktu stwierdziła, że koszt napraw gwarancyjnych wynosi przeciętnie 0,7 proc. przychodu ze sprzedaży. W efekcie rezerwa na naprawy gwarancyjne została oszacowana na kwotę 105 tys.(15 tys. x 0,7 proc.).

Następnie w ciągu okresu objętego gwarancją firma poniosła rzeczywiste nakłady na naprawy gwarancyjne związane z daną sprzedażą w wysokości 98 tys. zł, w tym na wynagrodzenia na pracowników (wraz z narzutami) w wysokości 38 tys. zł, na materiały w wysokości 50 tys. zł i na usługi zakupione od strony trzeciej w wysokości 10 tys. zł.

Po zakończeniu okresu objętego gwarancją firma stwierdziła, że 7 tys. zł wciąż obciąża saldo rezerwy na naprawy gwarancyjne, i odpisała niewykorzystaną kwotę do rachunku wyników.

Uproszczony schemat ujęcia tych operacji na kontach wygląda następująco:

1) Rezerwa na naprawy gwarancyjne sprzedanych produktów (w momencie sprzedaży) - 105 tys. zł: strona Wn konta - Koszty działalności podstawowej, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe.

2) Nakłady na naprawy gwarancyjne (w momencie rzeczywistego poniesienia kosztów): strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe - 98 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń - 38 tys. zł,

- strona Ma konta - Materiały - 50 tys. zł,

- strona Ma konta - Zobowiązania wobec dostawców 10 tys. zł,

3) Spisanie niewykorzystanej części rezerwy (po zakończeniu okresu gwarancji) - 7 tys. zł: strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta - Koszty działalności podstawowej.

Należy pamiętać, że tworzenie rezerwy na naprawy gwarancyjne jest procesem ciągłym i w tym samym momencie może następować zarówno zawiązanie rezerwy na bieżącą sprzedaż, jak i rozwiązanie niewykorzystanej części rezerwy od sprzedaży przeszłej.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA