| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Jak rozliczyć sprzedaż przez Groupon

Zakupy grupowe umożliwia wiele portali internetowych (np. groupon.pl, citeam.pl, gruper.pl czy mydeal.pl). Zasady sprzedaży z wykorzystaniem usług portali zakupów grupowych są dosyć proste, ale zasady podatkowego i rachunkowego rozliczania takiej sprzedaży budzą wiele wątpliwości.


Zasady działania portali zakupów grupowych


Zasady działania portali zakupów grupowych są dość proste. Portale zakupów grupowych na swoich stronach internetowych prezentują oferty sprzedawców towarów lub usług, którzy dzięki popularności tych portali mogą dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów. Oferty sprzedawców - co jest charakterystyczne dla zakupów grupowych - zawierają wysoki rabat, dzięki czemu są atrakcyjne dla osób odwiedzających serwisy portali zakupów grupowych.

Jak rozliczyć sprzedaż przez portale typu „Groupon” >>

Klienci portali zakupów grupowych, którzy zdecydują się na skorzystanie z oferty, po uiszczeniu określonej kwoty otrzymują kupony, które upoważniają ich do otrzymania w zamian u sprzedawców konkretnych usług lub towarów. Kupony te mają z reguły określony termin ważności, po upływie którego wykorzystanie ich staje się niemożliwe.

Za swoje usługi firmy prowadzące portale zakupów grupowych pobierają prowizję, która jest potrącana z wypłacanych sprzedawcom kwot uzyskanych ze sprzedaży kuponów. Kwoty te są wypłacane sprzedawcom - zależnie od wybranego modelu biznesowego - albo w ciągu określonej liczby dni po zakończeniu oferty (tak działa większość portali zakupów grupowych, np. citeam.pl czy gruper.pl), albo w ciągu określonej liczby dni po wykorzystaniu kuponów przez klientów (tak działa groupon.pl).


Etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych


W przypadku sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych wyróżnić można pięć etapów. Pierwsze trzy etapy sprzedaży towarów i usług z wykorzystaniem portali zakupów grupowych są takie same dla obu wspomnianych w poprzednim punkcie modeli biznesowych. Są to:

1) zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych,

2) otrzymanie przez portal zakupów grupowych zapłaty za sprzedane kupony,

3) przekazanie przez portal zakupów grupowych opłaconych kuponów klientom.

Odmienne dla poszczególnych modeli biznesowych są natomiast ostatnie dwa etapy. W przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po zakończeniu oferty (zwanego dalej modelem A), etapy te to:

4) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponów, pomniejszonej o prowizję portalu zakupów grupowych (z zastrzeżeniem, że zdarza się, iż ze względu na szybką realizację kuponu otrzymanie kwoty uzyskanej ze sprzedaży kuponu następuje po realizacji kuponu przez klienta),

5) realizacja kuponów przez klientów.

Natomiast w przypadku modelu biznesowego, w którym kwota uzyskana ze sprzedaży kuponów wypłacana jest sprzedawcom po realizacji kuponów (zwanego dalej modelem B), dwa ostatnie etapy to:

4) realizacja kuponów przez klientów,

5) otrzymanie przez sprzedawcę od portalu kwoty uzyskanej ze sprzedaży zrealizowanych kuponów; z kwot tych potrącana jest prowizja portalu zakupów grupowych.

Etap 1 - Zamówienie kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych

Na pierwszym etapie, tj. na etapie zamawiania kuponów przez klientów portalu zakupów grupowych, nie występują żadne skutki podatkowe u sprzedawców towarów lub usług. Nie powstają u nich przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym ani obrót podlegający opodatkowaniu VAT.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Rozliczanie sprzedaży przez portale zakupów grupowych - aspekty podatkowe i rachunkowe


Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 3a, 3e, art. 12 ust. 4 pkt 1, art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391

• art. 14 ust. 1c, 1i, ust. 3 pkt 1, art. 22 i 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 232, poz. 1377

• art. 19, art. 86 ust. 1, ust. 10 pkt 1, ust. 12, art. 106 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Anna K. Kowal

biegły rewident

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

TECE Sp. z o.o.

Producent i dystrybutor produktów w zakresie techniki sanitarnej i grzewczej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »