REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ująć w księgach rachunkowych proces z pracownikiem o wynagrodzenie

W październiku 2008 r. jeden z pracowników skierował przeciwko naszej spółce pozew o zapłatę dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Na dzień bilansowy utworzyliśmy rezerwę na to zobowiązanie. W lutym tego roku sąd wydał wyrok, w którym nakazał wypłatę części kwoty żądanej przez pracownika wraz z odsetkami za zwłokę. Czy wypłacone kwoty możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, a jeżeli tak, to w którym momencie? Czy VAT z otrzymanej faktury za koszty zastępstwa procesowego podlega odliczeniu? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia w księgach rachunkowych ewidencji opisanych zdarzeń.

Koszty ubezpieczenia siedziby w księgach rachunkowych

Ubezpieczenie siedziby jednostki wchodzi w zakres ubezpieczeń majątkowych. Ubezpieczenie majątkowe może dotyczyć mienia albo odpowiedzialności cywilnej (art. 821 kodeksu cywilnego).

Dopłaty wspólników w księgach

Ze wstępnie sporządzonego sprawozdania finansowego wynika, że spółka poniesie dość pokaźną stratę. Wspólnicy chcą uchwalić obowiązek wniesienia dopłat na jej pokrycie. Jak należy zaksięgować te dopłaty - na kapitał zapasowy czy rezerwowy?

Franczyza w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę franczyzową na zakup licencji oraz know-how i otrzymała fakturę VAT zawierającą wstępną opłatę. Gdzie należy ją wykazać w księgach?

Jak zaksięgować zakup ozdób choinkowych

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup bombek i lampek na choinkę do firmy. Choinka będzie stała w sali konferencyjnej.

Jak udokumentować i ująć w księgach rachunkowych zwolnienie spółki z długu

Spółka z o.o. ma dwóch udziałowców. W 2004 r. udzielili oni spółce pożyczki po 100 000 zł. Zgodnie z umową raz w roku naliczane były odsetki w wysokości 5%. Teraz spółka chce spłacić kapitał, a z odsetek udziałowcy chcą zrezygnować. Czy należy przygotować jakieś pismo o rezygnacji? Jak to zaewidencjonować w księgach?

Jak w księgach rachunkowych ująć zakup kasetonu reklamowego z logo firmy

W sierpniu tego roku nasza spółka dokonała zakupu kasetonu reklamowego z logo firmy, który został zamontowany przed siedzibą firmy. Jego wartość wraz z montażem przekracza 3500 zł. Czy w związku z tym należy go zaliczyć do środków trwałych, a jeżeli tak - to do jakiej grupy z KŚT go zaliczyć? Czy zamontowany kaseton podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Kaucja gwarancyjna w księgach rachunkowych

Kaucja stanowi określoną sumę pieniędzy wpłacaną w celu zabezpieczenia roszczeń. W zależności od jej charakteru może być wykazywana jako pozostałe rozrachunki lub jako należności z tytułu dostaw i usług.

Wyrównanie wynagrodzenia w księgach

Pracownik spółki wystąpił do sądu z powodu zaniżonego wynagrodzenia. Sąd uznał roszczenie pracownika i zasądził wyrównanie wynagrodzenia wraz z odsetkami. W jaki sposób należy ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych?

Komu przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków

Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?

Jak księgować wynagrodzenia wypłacane na podstawie umowy o dzieło

Prowadzę działalność w zakresie usług reklamowych. Rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzam zawrzeć kilka umów o dzieło z różnymi osobami. W jaki sposób powinienem te umowy wpisać do pkpir? Czy powinienem je ujmować w kwocie brutto czy netto?

Jak ująć zwrot ubezpieczenia

Jak zaksięgować częściowy zwrot gotówki przez ubezpieczyciela za polisę, w sytuacji gdy wartość opłaconej polisy zaksięgowana była jako rozliczenia międzyokresowe?

Założenie oddziału spółki w księgach rachunkowych

Zakładamy oddział spółki akcyjnej. Jak zaksięgować operacje gospodarcze, które miały miejsce przed rozpoczęciem jego działalności, takie jak opłata za rejestrację nowego podmiotu w KRS w wysokości 1500 zł? Czy są to koszty uzyskania przychodu?

Ujęcie księgowe oprogramowania komputerowego

W jaki sposób ująć oprogramowanie systemowe? Czy oprogramowanie użytkowe amortyzujemy z komputerem?

Jak ująć w księgach rachunkowych wypłatę zysku wspólnikowi spółki

Jesteśmy spółką jawną (pełna księgowość). W 2007 roku nie wypłaciliśmy wspólnikowi całego zysku za rok 2006, który miał mu być wypłacony zgodnie z uchwałą o wypłacie zysku. Czy teraz, w roku 2008, można wypłacić jeszcze zysk za rok 2006?

Jak wykazać w księgach założenie oddziału firmy

Powstał oddział spółki akcyjnej. Jak zaksięgować operacje gospodarcze, które miały miejsce przed rozpoczęciem jego działalności?

Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Spółka z o.o. planuje wybudowanie wjazdu na własną stację paliw. Budowa wjazdu polegać będzie na wybudowaniu lewoskrętu od drogi krajowej, tj. dobudowaniu trzeciego pasa ruchu wraz z wysepką kanalizującą ruch. Pozwoli to na swobodny wjazd samochodów na stację paliw. Wykonane prace projektowe, geodezyjne i inne koszty wraz z kosztami zakupu gruntu wyniosły ponad 50 000 zł. Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po zakończeniu budowy odcinek ten stanowił będzie część drogi krajowej. Czy VAT od zakupów dotyczących budowy podlega odliczeniu? Jak ująć w ewidencji ww. środek trwały po ukończeniu jego budowy i jak go amortyzować? Czy będzie to inwestycja w obcym środku trwałym? Czy przekazać ją nieodpłatnie pod zarząd dróg? Proszę o przedstawienie zagadnienia z punktu widzenia ewidencji i opodatkowania.

Jak ująć w księgach ubezpieczenie samochodu

W marcu sprzedaliśmy samochód. Jego ubezpieczenie opłacone zostało za pół roku - Rozliczenia międzyokresowe kosztów (na 6 miesięcy do października). Czy po sprzedaniu samochodu nadal powinnam rozliczać ubezpieczenie w czasie, czy zaksięgować jednorazowo całość w koszty?

Jak korygować błędy w księgach rachunkowych

Jak przeprowadzać korekty błędnych zapisów w księgach rachunkowych, aby nie zawyżać obrotów kont?

Jak ująć w księgach rachunkowych czynsz

Czynsze opłacone z góry w księgach rachunkowych powinny zostać rozliczone w czasie. W tym celu należy skorzystać z konta 640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów operacyjnych.

Jak zaksięgować w pkpir koszty przesyłki kurierskiej

Prowadzę sklep ze sprzętem i akcesoriami komputerowymi. Zakupione akcesoria otrzymuję przesyłką kurierską. Na załączonej fakturze za zakupiony asortyment znajduje się pozycja: przesyłka kurierska - 20 zł netto. Czy powinnam doliczyć tę kwotę do wartości jednego z zakupionych towarów? Czy może powinnam rozliczyć ją w proporcji do każdego z towarów wymienionych na fakturze?

Jak zaksięgować koszty usług obcych

Nie wszystkie koszty usług obcych księguje się bezpośrednio na koncie usług obcych. Niektóre z nich zwiększają wartość początkową środków trwałych.

W jaki sposób należy rozliczyć zakup wizytówek

Jesteśmy firmą budowlaną, która prowadzi księgi rachunkowe. Czy zakup wizytówek (ogólne firmowe) dla celów ewidencji księgowej powinien być zaliczony jako koszty zarządu czy koszty pośrednie?

Faktura zakupu otrzymana w późniejszym terminie w księgach

Pod jaką datą należy zaksięgować fakturę zakupu, która została wystawiona 20 kwietnia 2008 r., a została przysłano ją do firmy 5 czerwca 2008 r. Tego samego dnia została zaakceptowana do zapłaty.

Jak rozliczyć w księgach dotację otrzymaną na zakup maszyn

Spółka zamierza zakupić w grudniu 2008 r. maszynę o wartości 540 tys., natomiast w maju 2009 r. dwie maszyny o łącznej wartości 889 tys. Na zakupione maszyny spółka otrzyma dotację w czerwcu 2009 r. w kwocie 857,4 tys. W jaki sposób dotację rozliczyć w księgach w latach 2009-2011?

Czy należy łączyć przychody w celu określenia limitu zobowiązującego do przejścia z pkpir na pełne księgi rachunkowe

Czy w celu określenia limitu zobowiązującego do przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełne księgi rachunkowe osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na własne nazwisko powinna łączyć je z przychodami uzyskiwanymi jako wspólnik w spółce cywilnej?

W jaki sposób rozliczyć w księgach reklamację

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Prowadzimy księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. W jaki sposób rozliczyć koszty reklamacji? Gdzie powinny być ewidencjonowane koszty napraw reklamacyjnych: wynagrodzenia, materiały wykonywane we własnym zakresie, jak również usługi wykonane na zewnątrz?

Jak zaksięgować użytkowanie wieczyste

Prawo wieczystego użytkowania gruntu ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako środek trwały. Inaczej niż regulują to przepisy podatkowe.

Jak w księgach rachunkowych ująć ubezpieczenia grupowe pracowników

Pracownicy mają ubezpieczenia grupowe, które w połowie są finansowane przez pracownika, a w połowie przez pracodawcę. Czy należy je opodatkować i naliczyć składki ZUS? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Jak należy ująć je w księgach rachunkowych?

Wybór biegłego rewidenta do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego

Spółki podlegające obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta muszą dokonać jego wyboru przed rozpoczęciem okresu inwentaryzacji. Kto jest odpowiedzialny za wybór? W jakim terminie należy dokonać wyboru?

Remont hali magazynowej stanowi koszt

Jeżeli działania podjęte w środku trwałym, np. odnowienie, nie podwyższą jego wartości, to nakłady związane z tymi czynnościami ujmuje się jako koszty operacyjne.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

Jak ująć w księgach rachunkowych wpłatę kaucji gwarancyjnej

Jesteśmy przedsiębiorstwem wykonującym usługi budowlane. Inwestorzy, na których rzecz je wykonujemy, wymagają od nas kaucji gwarancyjnej w celu zabezpieczenia należytego wykonania robót. Kaucję gwarancyjną wpłacamy na rachunek inwestora przed rozpoczęciem robót albo pobiera ją inwestor poprzez wstrzymanie wypłaty części wynagrodzenia (5-10 proc.) za zrealizowane usługi. Jak zaksięgować taką kaucję?

Czy powstają różnice kursowe z faktur wystawionych w złotówkach, a płatnych w dewizach

Spółka wystawiła kontrahentowi zagranicznemu fakturę w złotówkach. Zapłata nastąpiła w euro na rachunek bankowy. Czy w tej sytuacji powstaną różnice kursowe? Jeśli tak, to jak je rozliczyć?

Co można zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego

Jesteśmy firmą budowlaną. W marcu 2008 r. kupiliśmy rusztowanie (wartość netto - 11 000 zł). W kwietniu tego roku dokupiliśmy do niego dodatkowe elementy (wartość netto - 1000 zł). Jak należy zaksięgować zakup tych elementów przy pełnej księgowości?

Ujęcie w księdze kosztów ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak zaksięgować opłatę za gwarancję udzieloną przez bank

Co do zasady opłatę za gwarancję udzieloną przez bank ewidencjonuje się w księgach rachunkowych jako koszt operacyjny na koncie - usługi obce.

Jak zaksięgować w pkpir opłaty pocztowe

Czy mogę na podstawie dowodu wewnętrznego zaksięgować w pkpir wydatki ponoszone na opłaty pocztowe oraz podpiąć pod ten dowód wpisy z książki nadawczej? Czy to wystarczy? A może dodatkowo powinnam mieć fakturę?

Jak ujmować w księgach zasiłki chorobowe i macierzyńskie

Spółka wypłaca zasiłki chorobowe i macierzyńskie swoim pracownikom. W jaki sposób powinna zaksięgować wypłacone kwoty w swoich księgach?

Jak zaksięgować w pkpir koszty ubezpieczenia budynku i samochodu

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów metodą memoriałową. W jaki sposób powinnam zaksięgować faktury otrzymane za ubezpieczenie budynku i samochodu, które dotyczą 2008 r. i 2009 r.? Czy mogę to zrobić zapisem jednorazowym? Czy powinnam podzielić ten koszt na poszczególne lata i miesiące?

Jak w księgach rachunkowych ujmować materiały odpisane w koszty w momencie zakupu

Spółka w uzasadnionych przypadkach może odpisywać materiały bezpośrednio w koszty. W takim przypadku na dzień bilansowy konieczne jest ustalenie ich stanu, wycena, a następnie korekta kosztów.

Kiedy nie możemy mówić o fakturze zaliczkowej

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymała fakturę od producenta opakowań na zaliczkę na budowę formy wtryskowej opakowania, które ma być produkowane specjalnie dla niej. Faktura została wystawiona na 81 000 zł netto i stanowi 30% wartości końcowej. Producent opakowań nie chciał sam ponieść kosztów produkcji, ponieważ będzie to wzór tworzony specjalnie. W ten sposób producent chciał się zabezpieczyć. Jak tę fakturę należy ująć w księgach? Faktura była wystawiona z datą 12/2007, ale dotychczas nie została zapłacona. Osoba fizyczna jest podatnikiem VAT i prowadzi pełną księgowość.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru, gdy nie otrzymano faktury

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. W kwietniu zakupiłam towar, ale razem z nim nie otrzymałam faktury. Na podstawie jakiego dokumentu powinnam zaksięgować towar w pkpir? Ponieważ nie mam faktury, to nie znam ostatecznej ceny. Jeżeli otrzymam fakturę w maju, to czy powinnam zrobić korektę?

Jak zaksięgować refundację wydatków z Funduszu Pracy

Firma otrzymała refundację z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Kwota dotacji wynosi 14 tys. zł brutto. Faktury mamy na środki trwałe, na kwotę 15,1 tys. zł. Jak zaksięgować wpływ dotacji na konto i faktury?

Jak ująć w pkpir wynagrodzenia mimo niepłacenia składek ZUS przez pracodawcę

Na podstawie umowy o pracę zatrudniam kilku pracowników. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jako właściciel firmy nie płacę przez jakiś czas należnych składek ZUS za pracowników, ale wypłacam im pensje w pełnej wysokości co miesiąc, to czy mogę ujmować to wynagrodzenie w pkpir w kwocie brutto?

W jaki sposób w księgach rachunkowych ewidencjonować opakowania

Na fakturze wystawionej przez naszą firmę widnieje towar o wartości netto 100 zł (brutto 122 zł). Ponadto sprzedano też opakowania za 15 zł. Należność dla naszej firmy wynosi więc 137 zł. Jak zaksięgować sprzedaż tych opakowań?

Jak zaksięgować pożyczkę od udziałowca

W sytuacji kiedy spółka z o.o. potrzebuje dodatkowych środków finansowych na prowadzenie działalności gospodarczej, udziałowcy zamiast wnoszenia dopłat czy podwyższania wkładów mogą podjąć decyzję o udzieleniu spółce pożyczki.

Jak prawidłowo ująć program komputerowy

Zakupiony program komputerowy należy ująć w księgach rachunkowych jako wartość niematerialną i prawną, a następnie amortyzować. Z kolei program wytworzony we własnym zakresie księguje się jako koszt.

Jak ująć w księgach rachunkowych ujawniony błąd

Po rekonstrukcji bazy danych okazało się, że stan magazynowy na początku 2008 r. jest inny niż wykazany w BO 2008 r. w księgowości. Stan magazynowy jest prawidłowy, natomiast trzeba skorygować kwotę BO 2008 r. oraz bilans zamknięcia 2007 r., ponieważ błąd ten ujawniono już po zamknięciu bilansu. Jak prawidłowo dokonać takiej korekty?

Jak rozliczyć naprawę uszkodzonego środka trwałego

Firma zakupiła uszkodzoną maszynę. Zamierza przeprowadzić jej remont. W związku z tym co miesiąc będzie otrzymywała fakturę na ok. 3-4 tys. zł, w sumie ok. 19 tys. zł brutto. Maszyna nie będzie zmodernizowana, ulepszona, a jedynie naprawiona. Jak taką sytuację zaewidencjonować w księgach rachunkowych?

REKLAMA