| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Czy w jednostce prowadzącej księgi rachunkowe musi być wyodrębnione konto

Czy w jednostce prowadzącej księgi rachunkowe musi być wyodrębnione konto

Spółka z o.o. nie prowadzi konta „Kasa”. Czy można w takiej sytuacji wszystkie operacje gotówkowe księgować na koncie rozrachunkowym? Czy nie prowadząc konta „Kasa”, musimy sporządzać raporty kasowe?

rada

Nie ma ustawowego obowiązku prowadzenia kasy oraz wyodrębniania konta „Kasa”. W przypadku rezygnacji z prowadzenia tego konta kierownik jednostki powinien określić zasady ewidencjonowania i dokumentowania operacji gotówkowych. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zasady ewidencjonowania operacji gospodarczych, w tym operacji gotówkowych, określa kierownik jednostki, dokonując odpowiednich zapisów w dokumentacji opisującej przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. Stosowane przez podmioty gospodarcze zasady ewidencji muszą być zgodne z przepisami określonymi w ustawie o rachunkowości. Pamiętać jednak należy, że (zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy) w ramach przyjętych przez jednostkę zasad rachunkowości kierownik jednostki może stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego firmy. Należy również zwrócić uwagę, że ustawa o rachunkowości wskazuje (art. 17 ust. 1 pkt 7), że konta ksiąg pomocniczych prowadzi się w przypadku prowadzenia kasy. Z tak sformułowanego zapisu w ustawie wynika, że kasa może być prowadzona, ale nie musi. Uproszczenie takie jest uzasadnione szczególnie w małych jednostkach, w których nie ma wyodrębnionego stanowiska kasjera, a operacji gotówkowych dokonują jedynie upoważnione do tego osoby lub wyłącznie właściciel (udziałowiec).

Ważne!

Jeżeli kierownik jednostki podejmie decyzję, że konto „Kasa” w jednostce nie będzie prowadzone, to jednocześnie ma obowiązek ustalić zasady ewidencjonowania operacji gotówkowych, a także określić, na podstawie jakich dokumentów będzie dokonywana ewidencja.

W jednostkach nieprowadzących konta „Kasa” do ewidencji operacji gotówkowych najczęściej stosuje się konto 240 „Pozostałe rozrachunki”.

Ewidencja rozliczeń gotówkowych w jednostce niestosującej konta „Kasa” może przebiegać następująco:

1. Pobranie gotówki z rachunku bankowego, jako zaliczki do regulowania płatności:

  Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce - rozrachunki z osobą upoważnioną)

  Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”

2. Przyjęcie gotówki od kontrahenta z tytułu dokonanej sprzedaży:

  Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce - rozrachunki z osobą upoważnioną)

  Ma konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami”

3. Regulowanie zobowiązań wobec dostawców, urzędów, pracowników i innych:

  Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”, konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne”, konto 230 „Rozrachunki z pracownikami” itd.

  Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce - rozrachunki z osobą upoważnioną)

Należy pamiętać, że operacje gotówkowe ujmowane na koncie 240 powinny być właściwie udokumentowane dowodami księgowymi spełniającymi wymogi określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Powinny zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,

4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,

5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,

6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

Dowodami tymi mogą być dokumenty źródłowe, takie jak np.:

l listy płac,

l wnioski o wypłatę zaliczek,

l rozliczenia zaliczek,

l rachunki i faktury zewnętrzne,

l dowody wpłat na rachunki bankowe itp.

Na dokumentach tych powinna się znaleźć adnotacja (pokwitowanie) o pobraniu lub wypłacie gotówki.

W przypadku braku dokumentów źródłowych mogą to być zastępcze dowody kasowe: KP - kasa przyjmie i KW - kasa wypłaci.

l art. 21 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Anna Kędziora

księgowa, konsultant podatkowy

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Jankowski

Przedsiębiorca, Partner Zarządzający Cafe Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK