| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Otrzymaliśmy fakturę VAT za wykonanie usługi malowania frontów. Materiał (fronty) były naszej firmy. Podwykonawca wykazał na fakturze lakier, podkład, utwardzacz, malowanie frontów jako usługę oraz usługę transportu. Jak zaksięgować tę fakturę? W kolumnie 13 czy 10?


RADA

Kolumna 10 księgi jest przeznaczona wyłącznie do ujmowania zakupu towarów handlowych i materiałów. Za takie nie można uznać usług podwykonawców. Dlatego wartość prac wykonanych przez podwykonawcę w pełnej kwocie (tj. bez podziału na elementy składające się na tę usługę, a wyszczególnione na fakturze) należy ująć w kolumnie 13 jako „pozostały wydatek”.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego opisu wynika, że przedmiotem zlecenia dla podwykonawcy było kompleksowe wykonanie usługi, które wymagało nie tylko wykonania określonych prac, ale również zużycia określonych materiałów i skorzystania z usługi transportowej. Wszystkie te elementy zostały wkalkulowane w wartość zamówionych u podwykonawcy prac. To, że zostały one szczegółowo wymienione na fakturze wystawionej przez podwykonawcę, nie zmienia jednak istoty nabycia. Stanowi ją określonego rodzaju usługa. Należy więc w pkpir ująć w formie jednego zapisu pełną wartość faktury, a nie poszczególnych jej pozycji w formie odrębnych zapisów w pkpir.

W związku z tym, że jest to usługa podwykonawcy, należy domyślać się, że stanowi tylko jeden z wielu etapów usług wykonywanych przez podatnika na rzecz określonych odbiorców. Nie oznacza to jednak, że koszty jej wykonania należy potraktować podobnie jak zakup przez podatnika materiałów potrzebnych do wykonania określonych usług lub produktów. Konstrukcja pkpir nie przewiduje odrębnego ujmowania usług będących usługami podwykonawców od usług nabywanych w innych celach i związanych ogólnie z funkcjonowaniem firmy. Koszty związane z nabyciem usług obcych, w tym stanowiących tylko element procesu produkcyjnego (część kompleksowej usługi), ujmuje się zawsze w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

To, co odróżnia zakup usług podwykonawców od usług innego rodzaju, to konieczność brania ich pod uwagę przy wycenie produkcji niezakończonej na potrzeby sporządzenia spisu z natury. Jeżeli więc na koniec roku okaże się, że ujęto w kosztach wartość usług podwykonawców, które składają się na pewien proces produkcyjny (większą usługę) realizowany przez podatnika, a ten nie zostanie zakończony do końca roku, to wartość usług podwykonawców należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury.

PRZYKŁAD

Pan Jan K. prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2007 r. rozpoczął remont domu jednorodzinnego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom. We wrześniu otrzymał fakturę od podwykonawcy za prace malarskie, na której wyszczególniono koszty zakupu farb, materiałów zabezpieczających, usługi kurierskiej, dzięki której farby dotarły na miejsce, oraz wykonanie samej usługi malowania. Faktura łącznie opiewa na kwotę 5632 zł netto. Cała ta wartość został ujęta w pkpir w kolumnie 13 księgi jako nabycie usług malarskich.

Jeżeli kompleksowo prowadzony remont nie zostanie zakończony lub choćby częściowo rozliczony w 2007 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem remontu będzie musiała zostać uwzględniona w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2007 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• § 3 pkt 1, § 27 ust. 1, § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Zarzeczny

PR & Account Executive

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »