zamknij okno Następny artykuł

Protokół inwentaryzacyjny musi zawierać określone w ustawie dane

Infor.pl Księgowość

Znajdujesz się: Księgowość » Rachunkowość » Księgi rachunkowe » Rachunkowość

Rezerwy w księgach rachunkowych

Ostatnia aktualizacja: 2008-01-10
Autor: Joanna Gawrońska
Źródło: Biuletyn Rachunkowości Nr 001/2008 z dnia 2008-01-01
Tworzenie rezerw wynika z zasady ostrożności i prowadzi do tego, że sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Sposób tworzenia rezerw powinien wynikać z przyjętej przez spółkę polityki rachunkowości. Przyjęte zasady rachunkowości powinny być stosowane w sposób ciągły oraz okresowo weryfikowane wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Zastosowanie przez jednostkę odpowiednich zasad ma duże znaczenie, ponieważ decydują one o rozwiązaniach, które spółka będzie stosowała w swoich księgach rachunkowych, oraz o zawartości sporządzanych sprawozdań finansowych.

Sporządzając sprawozdanie finansowe, jednostka powinna stosować zasadę ostrożnej wyceny. Zgodnie z nią jednostka jest zobowiązana do dokonania realnej wyceny wszystkich składników sprawozdania finansowego, tak aby ich wartość ujęta w sprawozdaniu była jak najbliższa rzeczywistości. Dlatego dokonując ocen i szacunków, jednostka powinna dążyć do tego, aby:

- aktywa i przychody nie były zawyżone,

- zobowiązania i koszty nie były zaniżone.

Jednostka powinna także ująć w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Operacje gospodarcze należy zatem ująć w księgach rachunkowych w taki sposób, aby zapewnić współmierność przychodów i związanych z nimi kosztów, zaliczając je do aktywów lub pasywów danego okresu jako:

- koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów - zakwalifikowane do rozliczeń międzyokresowych czynnych lub przychodów przyszłych okresów,

- koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, które jeszcze nie zostały poniesione - zakwalifikowane do rezerw lub rozliczeń międzyokresowych biernych.

Ujęcie rezerw w księgach rachunkowych

W celu ujęcia w księgach rachunkowych wszystkich kosztów, jakie przypadają na dany okres, jednostki tworzą rezerwy na koszty. Rezerwy te księgowane są na:

- kontach zespołu 8 - jako "Rezerwy",

- kontach zespołu 6 - jako "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

W praktyce przedsiębiorstwa, w zależności od swoich potrzeb, stosują ewidencję rezerw na kontach zespołu 6 i 8 albo tylko w zespole 6 lub 8.

W poniższej tabeli przedstawiono ewidencję rezerw i rozliczeń międzyokresowych biernych zgodnie z zasadami przedstawionymi w ustawie o rachunkowości.

Tabela 1. Tworzenie rezerw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Rozwiązywanie rezerw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że RMK bierne, zaewidencjonowane na kontach zespołu 6, a dotyczące podstawowej działalności operacyjnej jednostki, np. koszty dotyczące badania sprawozdania finansowego, księguje się w korespondencji z odpowiednimi kontami zespołu 4 lub 5, tj. koszty działalności operacyjnej. Natomiast rozwiązanie tych rezerw następuje poprzez zmniejszenie kosztów, w ciężar których wcześniej były tworzone rezerwy.

Rezerwy na świadczenia wypłacane w przyszłych okresach

Kierując się zasadą istotności, kierownik jednostki może podjąć decyzję o tworzeniu rezerw na świadczenia wypłacane w przyszłych okresach sprawozdawczych. Należy pamiętać o tym, że przyjęte rozwiązanie w zakresie tworzenia i rozliczania rezerw powinno znaleźć odzwierciedlenie w przyjętej przez jednostkę polityce rachunkowości.

Zatem jednostka może utworzyć rezerwy m.in. na:

- niewypłacone urlopy,



Strona
1
2
3
4 »

Chcesz otrzymywać najnowsze
informacje na ten temat?

Sklep INFOR.PL

Niezbędnik

Pomóż nam lepiej dostosować nasz portal
do Twoich potrzeb. Zaznacz jedną odpowiedź.

Z jakiego programu do prowadzenia księgowości korzystasz?