| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Likwidacja jest jedną z form reorganizacji rynku, która z perspektywy interesariuszy, w porównaniu z ogłoszeniem upadłości czy bankructwa, jest najlepiej odbieraną formą zakończenia aktywności gospodarczej. Likwidacja polega na jak najkorzystniejszym upłynnieniu posiadanego majątku, zakończeniu bieżących spraw spółki oraz ułożeniu strategii, która zaspokoi wszelkie roszczenia wierzycieli. Granicą oddzielającą likwidację od upadłości oraz bankructwa jest stopień zdolności przedsiębiorstwa do pokrycia swoich zobowiązań. W przypadku gdy podmiot gospodarczy jest niezdolny do spłaty wszystkich swoich zobowiązań, konieczne jest ogłoszenie upadłości, natomiast gdy wartość posiadanego majątku jest niewystarczająca nawet na pokrycie wydatków związanych z postępowaniem upadłościowym – podmiot ogłasza bankructwo.

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Podmioty posiadające osobowość prawną są zobligowane do rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego w przypadku zaistnienia jakiegokolwiek zdarzenia przewidzianego przepisami prawa, w przeciwieństwie do spółek osobowych (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej), które aktywność gospodarczą mogą zakończyć w sposób alternatywny (wynika to z zakresu ponoszonej odpowiedzialności majątkowej, która jest uzależniona od formy prawno-organizacyjnej spółki).

Rachunkowość spółki

Na dzień poprzedzający rozpoczęcie likwidacji jednostka zobligowana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednostka jest zobligowana do sporządzenia spisu aktywów oraz pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego zaliczane jest do katalogu czynności, których wystąpienie nakłada na jednostkę obowiązek zakończenia bieżącego okresu sprawozdawczego oraz rozpoczęcia nowego – jako jednostka w likwidacji. Likwidacja wiąże się więc z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie wygaszania aktywności gospodarczej oraz do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji. Wystąpienie w jednym roku kalendarzowym dwóch okresów sprawozdawczych powoduje zwiększenie obowiązków sprawozdawczych, które w sytuacjach kryzysowych w dużym stopniu wpływają na obciążenie finansowe jednostek o zachwianej kondycji finansowej. Brak zdolności do kontynuacji działalności podmiotów będących w likwidacji jest przesłanką do dokonania zmiany stosowanych zasad wyceny.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Szlachcic

Analityk Kredytowy Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »