| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

W stanie prawnym obecnie obowiązującym, w przeciwieństwie do (...) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r., nie ma już możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia kosztów pośrednich, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy. Konieczne jest bowiem określenie, w jakim zakresie wydatki te dotyczą danego roku podatkowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zalicza się je do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Zatem w sytuacji gdy podatnik, przykładowo, nabywa polisę ubezpieczeniową (...) na okres ubezpieczeniowy dotyczący dwóch lat podatkowych, np. od października 2007 r. do września 2008 r., nie może w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia, ale musi ustalić, jaka jego część odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r. - a więc w praktyce do rozliczenia kosztów według wskazanych proporcji.

Gdy prowadzi Pan pkpir metodą memoriałową i przekaże samochód na cele osobiste, to części kosztu ubezpieczenia i badania przypadającego na 2009 r. nie może Pan zaliczyć do kosztów. Natomiast ubezpieczenie i koszt badania przypadające na okres po wycofaniu samochodu z działalności w 2008 r. (zaliczone do kosztów na początku roku - w kwietniu) należy wyksięgować z kosztów. Należy to zrobić w momencie przekazania samochodu na cele osobiste. Taki sposób postępowania wynika z tego, że w tym czasie samochód nie będzie już użytkowany w prowadzonej działalności gospodarczej.

U podatników prowadzących księgę w sposób uproszczony, tzw. kasowy, całość kosztów ubezpieczenia i badania technicznego należy zaksięgować do kosztów w miesiącu ich poniesienia, czyli w dacie wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania, np. polisy ubezpieczeniowej. Taki sposób rozliczenia potwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie w piśmie z 11 września 2007 r., nr NPD-406/01/NO-07/07, w którym czytamy:

(...) Wybrana przez podatnika metoda księgowania kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 4 w zw. z ust. 6 i 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zaliczenie wydatków na ubezpieczenie przedmiotu leasingu oraz wykonanie przyłącza w dacie wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę zaksięgowania. Nie będzie to zatem data faktycznej zapłaty za polisę - zapłata przelewem, lecz data wystawienia polisy ubezpieczeniowej (...)

reklama

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paul Ostrowski

Adwokat i notariusz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »