| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe

Kiedy należy otworzyć księgi rachunkowe

Trzech wspólników aktem notarialnym założyło spółkę z o.o., która została zgłoszona do KRS. Dwóch wspólników wpłaciło przed zgłoszeniem spółki część pieniędzy, trzeci natomiast przeniósł na spółkę własność samochodu. Kiedy trzeba otworzyć księgi rachunkowe i jakie operacje można w nich już rejestrować?

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.) do prowadzenia ksiąg rachunkowych są zobowiązane także spółki kapitałowe w organizacji. Pamiętajmy, że takie spółki mogą we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Tak stanowi art. 11 par. 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.; dalej: k.s.h.). Za zobowiązania spółki kapitałowej w organizacji odpowiadają solidarnie spółka i osoby, które działały w jej imieniu. Taka spółka powstaje już z chwilą zawarcia umowy spółki z o.o. (art. 161 par. 1 k.s.h.). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe otwiera się na dzień rozpoczęcia działalności, w ciągu 15 dni od zaistnienia pierwszego zdarzenia. Za dzień rozpoczęcia działalności należy uznać dzień przeprowadzenia operacji gospodarczej wywołującej skutki w sytuacji finansowej czy majątkowej jednostki. W przypadku tej spółki takim zdarzeniem będzie wpłata pieniędzy lub przeniesienie prawa własności samochodu na spółkę, lub samo zawarcie umowy, w zależności od tego, co miało miejsce jako pierwsze. Na ten dzień należy otworzyć księgi i rozpocząć ujmowanie operacji gospodarczych, których stroną jest spółka z o.o. w organizacji.

Odpowiedzialność nowych członków zarządu w spółce z o.o.

W praktyce pierwszym zdarzeniem wywołującym skutki o charakterze majątkowym i finansowym może być np.:

● zawarcie umowy spółki,

● poniesienie kosztów założenia rachunku bankowego,

● wniesienie przez wspólników wkładów w formie pieniężnej i niepieniężnej,

● poniesienie kosztów wykonania pieczątek,

● zakup sprzętu i materiałów biurowych,

● opłaty związane z rejestracją spółki.

Wszelkie nakłady związane z zawarciem umowy spółki, takie jak np. koszty aktu notarialnego, koszty obsługi prawnej, podatek od czynności cywilnoprawnych, dotyczą czynności sprzed okresu istnienia spółki z o.o. Te wydatki są ponoszone przez założycieli spółki (tj. udziałowców). Stanowią one u nich wydatki poniesione na objęcie udziałów w spółce. Generalnie nie ujmuje się ich w księgach rachunkowych spółki z o.o. w organizacji, chyba że wspólnicy w umowie spółki zdecydowali, iż spółka poniesie koszty jej zawiązania. Taki zapis może zostać ujęty w akcie notarialnym. Wówczas nakłady związane z zawiązaniem spółki będą podlegały ujęciu w księgach rachunkowych spółki z o.o. w organizacji. Będą one najczęściej ujmowane:

● strona Wn konta Podatki i opłaty,

● strona Ma konta Kasa lub konta Rachunek bieżący.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Clever Investment

Księgowość Bliska Tobie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK