REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup towaru, gdy nie otrzymano faktury

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. W kwietniu zakupiłam towar, ale razem z nim nie otrzymałam faktury. Na podstawie jakiego dokumentu powinnam zaksięgować towar w pkpir? Ponieważ nie mam faktury, to nie znam ostatecznej ceny. Jeżeli otrzymam fakturę w maju, to czy powinnam zrobić korektę?

RADA

Autopromocja

Aby zaksięgować otrzymany bez faktury lub dowodu dostawy towar, Czytelnik powinien sporządzić dowód księgowy o nazwie „opis otrzymanego towaru”. Na podstawie tego dowodu zakupiony towar należy zaksięgować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

UZASADNIENIE

Każdy zakupiony towar powinien być zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W praktyce zdarza się, że do firmy dostarczany jest towar, do którego dostawca nie dołączył faktury ani dowodu dostawy. Nie oznacza to jednak, że w takiej sytuacji nabywca nie jest zobowiązany do zaewidencjonowania otrzymanego towaru (materiału) w prowadzonej przez siebie księdze przychodów i rozchodów.

Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup jest dokumentowany fakturami od dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Opis ten powinien zawierać następujące elementy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• imię i nazwisko (firmę) i adres dostawcy,

• ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału lub towaru handlowego (§ 16 ust. 2 rozporządzenia o pkpir).

Na sporządzonym opisie towaru musi znaleźć się data i podpis osoby, która towary przyjęła.

Opis towaru stanowi dowód zakupu, na podstawie którego należy dokonać księgowania. Jeżeli Czytelnik w miesiącu następnym lub później otrzyma fakturę za dostarczony towar, powinien ją podpiąć do sporządzonego opisu towaru i przechowywać razem obydwa dokumenty. Jeżeli z otrzymanej faktury wynikają inne wartości niż podane przez Czytelnika w opisie otrzymanego towaru, to różnica musi zostać wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury. Wpisu różnicy dokonujemy na podstawie otrzymanej faktury. Odpowiedniego rozliczenia możemy dokonać na odwrocie faktury lub na przywieszce dołączonej do faktury.

Jeżeli Czytelnik otrzyma towar handlowy oraz fakturę na ten towar w tym samym miesiącu - w opisanej sytuacji będzie to kwiecień - to sporządzony opis powinien dołączyć do otrzymanej faktury. W takim przypadku zapisów w księdze dokona na podstawie otrzymanej faktury.

Należy podkreślić, że sporządzanie opisu otrzymanego towaru nie będzie konieczne, jeżeli razem z towarem Czytelnik otrzyma specyfikację dostawy, zwaną dowodem dostawy. Specyfikacja ta musi jednak spełniać wymogi zastrzeżone dla opisu otrzymanego towaru - zawierać imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy oraz ilość, rodzaj, cenę jednostkową i wartość towaru handlowego.

PRZYKŁAD

Pan Adam Kowalski prowadzi sklep spożywczy. 20 kwietnia 2008 r. otrzymał od dostawcy 50 sztuk soków pomarańczowych. Razem z dostarczonym towarem nie otrzymał jednak żadnej specyfikacji. Sporządził więc opis otrzymanego towaru. Soki wycenił według ceny, po jakiej ostatnim razem kupił je u tego dostawcy, czyli 1,80 zł za sztukę. W tej sytuacji pan Adam Kowalski sporządził następujący dowód księgowy o nazwie „opis otrzymanego towaru”:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

10 maja 2008 r. pan Adam Kowalski otrzymał pocztą od swojego dostawcy fakturę VAT. Z faktury tej wynikało, że jeden sok pomarańczowy kosztował 1,90 zł, a nie 1,80 zł, jak to pan Adam określił w sporządzonym opisie. W prowadzonej przez siebie księdze przychodów i rozchodów pan Adam dokona więc następujących zapisów:

Wyciąg z księgi za kwiecień 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyciąg z księgi za maj 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Rzut na taśmę rządu: Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

REKLAMA