| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > W jaki sposób rozliczyć w księgach reklamację

W jaki sposób rozliczyć w księgach reklamację

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Prowadzimy księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. W jaki sposób rozliczyć koszty reklamacji? Gdzie powinny być ewidencjonowane koszty napraw reklamacyjnych: wynagrodzenia, materiały wykonywane we własnym zakresie, jak również usługi wykonane na zewnątrz?


MaŁgorzata Szaniawska

biegły rewident z Kancelarii Audytorów i Doradców Ruciński i Wspólnicy

Reklamacje są zdarzeniami gospodarczymi powstającymi w ramach podstawowej działalności jednostki gospodarczej. Prawo nabywcy do reklamacji produktu posiadającego wady fizyczne (o których kupujący nie wiedział w chwili wydania produktu) ma swoje umocowanie w kodeksie cywilnym. Prawo nabywcy rodzi po stronie sprzedawcy (producenta) obowiązek przyjęcia, rozpatrzenia reklamacji, odrzucenia bądź jej uznania, jeśli jest to uzasadnione.

W zakładach produkcyjnych przyjęte w ramach procesu reklamacji produkty gotowe powinny zostać zaewidencjonowane w magazynie w ewidencji pozabilansowej. Proces rozpatrzenia reklamacji w uzasadnionych przypadkach może zakończyć się wymianą uszkodzonego produktu na produkt wolny od wad albo naprawą produktu reklamowanego.

Uznanie reklamacji przez producenta wiąże się więc zawsze z powstaniem dodatkowych kosztów, związanych z naprawą reklamowanego produktu lub kosztu wytworzenia wydanego w zamian nowego produktu.

W rachunku wyników producenta koszty reklamacji, jako powstające w związku z podstawową działalnością jednostki, powinny kształtować wynik na sprzedaży, a więc powinny być odnoszone w ciężar kosztów rodzajowych (w zależności od charakteru poniesionego kosztu, odpowiednio jako koszty zużycia materiałów i energii, usług obcych, wynagrodzeń itd.). Jednostki sporządzające rachunek wyników w wersji kalkulacyjnej, a więc ewidencjonujące koszty w układzie funkcjonalnym - koszty poniesione w związku z usunięciem usterek odnoszą w ciężar kosztów sprzedanych produktów.

Dla zachowania współmierności przychodów i kosztów, zarząd jednostki jest zobowiązany do dokonania szacunku kosztów reklamacji oraz ujawnienie w sprawozdaniu finansowym wiarygodnie określonej rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych lub wykonania prac poprawkowych. Wartość utworzonych rezerw powinna być odnoszona również w ciężar kosztów rodzajowych, a w układzie funkcjonalnym w koszty sprzedanych produktów. W takim przypadku koszty rzeczywiste poniesione w związku z naprawami stanowią wykorzystanie wcześniej utworzonych rezerw. Nie wykorzystana wartość rezerw po upływie okresu gwarancyjnego koryguje koszt sprzedanych produktów.

W momencie powzięcia decyzji o rozpatrzeniu reklamacji poprzez wydanie pełnowartościowego towaru z magazynu, produkt przyjęty do magazynu produktów reklamowanych prowadzonego w ewidencji pozabilansowej, przesuwany jest na magazyn zapasów niepełnowartościowych i ewidencjonowany w księgach rachunkowych w wysokości kosztu wytworzenia (w korespondencji z kosztami sprzedanych produktów). Wartość niepełnowartościowych produktów najpóźniej na dzień bilansowy należy objąć odpisem aktualizującym. Wyniki aktualizacji wartości zapasów prezentowane są w rachunku wyników w pozycji pozostałe koszty operacyjne. W przypadku gdy kierownictwo spółki podejmie decyzję o likwidacji wadliwych produktów, odniesienie w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych kosztu wytworzenia tych produktów następuje na podstawie protokołu likwidacji.

Zasady ewidencji omawianych zdarzeń gospodarczych, zgodnie z ich treścią ekonomiczną, powinny znaleźć odzwierciedlenie w polityce rachunkowości jednostki, za sporządzenie której odpowiedzialne jest kierownictwo jednostki.

(AP)

reklama

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »