| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Jak ująć w księgach rachunkowych budowę drogi

Spółka z o.o. planuje wybudowanie wjazdu na własną stację paliw. Budowa wjazdu polegać będzie na wybudowaniu lewoskrętu od drogi krajowej, tj. dobudowaniu trzeciego pasa ruchu wraz z wysepką kanalizującą ruch. Pozwoli to na swobodny wjazd samochodów na stację paliw. Wykonane prace projektowe, geodezyjne i inne koszty wraz z kosztami zakupu gruntu wyniosły ponad 50 000 zł. Wszelkie koszty ewidencjonowane są na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po zakończeniu budowy odcinek ten stanowił będzie część drogi krajowej. Czy VAT od zakupów dotyczących budowy podlega odliczeniu? Jak ująć w ewidencji ww. środek trwały po ukończeniu jego budowy i jak go amortyzować? Czy będzie to inwestycja w obcym środku trwałym? Czy przekazać ją nieodpłatnie pod zarząd dróg? Proszę o przedstawienie zagadnienia z punktu widzenia ewidencji i opodatkowania.


RADA

Nakłady na budowę czy przebudowę drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, lecz koszt obciążający wynik finansowy spółki. Po ukończeniu przebudowy nakłady te zostaną przekazane pod zarząd publiczny. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z przedstawionych informacji wynika, że spółka, planując wybudowanie wjazdu od drogi publicznej do stacji paliw, zakupiła grunt przyległy do drogi (w celu jej poszerzenia), co było niezbędne do realizacji projektu. Jednocześnie zostały wykonane prace projektowe, w tym geodezyjne, lecz prawdopodobnie spółka nie uzyskała jeszcze decyzji zezwalającej na budowę.

Ustawa o drogach publicznych (art. 16 ust. 1-2) wskazuje, że:

budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, (...), określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Umowa ta jest warunkiem wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Jednym z warunków prowadzenia przebudowy drogi publicznej jest konieczność nieodpłatnego przekazania nakładów tych prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy, pod zarząd właściwego zarządcy drogi.

Ważne!

Warunkiem prowadzenia przebudowy drogi publicznej jest konieczność nieodpłatnego przekazania nakładów tych prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy, pod zarząd właściwego zarządcy drogi.

Efektem poniesionych nakładów na budowę drogi publicznej nie będzie ani środek trwały, ani inwestycja w obcy środek trwały. Wynika to z definicji aktywów (art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości), w której wskazuje się, że można do nich zaliczyć „kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych”.

Zatem jednym z warunków koniecznych do uznania zasobu majątkowego za aktyw jest fakt kontrolowania go przez daną jednostkę. Warunek ten w przypadku budowy drogi publicznej nie będzie spełniony. Nie ma już zatem znaczenia spełnienie wszelkich innych warunków uznania zasobu za aktyw (tj. to, że droga powstała w wyniku przeszłych zdarzeń, że można określić wiarygodnie jej wartość i że spowoduje w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych). Nie ma także znaczenia spełnienie 4 warunków uznania tego zasobu za środek trwały, tj. że przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, że droga jest kompletna, zdatna do użytku i przeznaczona na potrzeby własne jednostki.

Ważne!

Ze względu na przymus przekazania nakładów prac na rzecz Skarbu Państwa, samorządu województwa, powiatu lub gminy nie można uznać, że są to nakłady na budowę środka trwałego spółki, nawet w części dotyczącej fragmentu budowy na gruncie będącym własnością spółki.

W przypadku wybudowania drogi przeznaczonej do użytku publicznego i zarządzanej przez obcy podmiot warunek kontroli przez jednostkę nie będzie spełniony. Budowla ta nie będzie środkiem trwałym należącym do jednostki, nie będzie też aktywem trwałym w postaci ulepszenia w obcych środkach trwałych. W trakcie prowadzenia prac wszelkie poniesione koszty stanowić będą nakłady na obcy środek trwały, które po zakończeniu budowy zostaną przekazane do zarządu dróg, a środek trwały zostanie oddany do publicznego użytkowania.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »