| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Zakup środka trwałego w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami"

Zakup środka trwałego w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami"

Jesteśmy jednostką budżetową (ośrodek pomocy społecznej). W ramach umowy o dofinansowanie projektu „Program wyrównywania różnic między regionami” (z przeznaczeniem na zakup samochodu) PFRON przekazał miastu kwotę 89 000 zł. Zgodnie z umową, miasto zobowiązało się pokryć 50 000 zł ze środków własnych.

Należy tu zaznaczyć, że istniał wymóg otwarcia nowego rachunku dla środków pochodzących z PFRON. Cała procedura zamówień publicznych prowadzona była przez ośrodek pomocy społecznej. Udział własny (50 000 zł) znajduje się w planie wydatków inwestycyjnych ośrodka. Jak powinna wyglądać ewidencja tych środków? Jak przyjąć środek trwały i naliczać amortyzację osobno dla każdej części, z której finansowano zakup tego środka trwałego?

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, należy podkreślić, że w ewidencji środków trwałych oraz prowadzonych odpisach umorzeniowych nie ma znaczenia źródło sfinansowania ich nabycia. Odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się w drodze systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji (art. 32 ustawy z 29 września 2002 r. o rachunkowości).

Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

Na dzień przyjęcia środka trwałego do używania należy ustalić okres lub stawkę i metodę jego amortyzacji. Poprawność stosowanych okresów i stawek amortyzacji środków trwałych powinna być przez jednostkę okresowo weryfikowana, powodując odpowiednią korektę dokonywanych w następnych latach obrotowych odpisów amortyzacyjnych. Nie można więc naliczać amortyzacji „osobno dla każdej części”.

Kwestia ewidencji środków otrzymanych na nabycie środka trwałego uregulowana jest natomiast w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Operacje gospodarcze związane z przedstawionym pytaniem powinny być ewidencjonowane w sposób wskazany w tabeli.

Tabela. Zapisy księgowe przykładowych operacji gospodarczych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 2002 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1343)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Buchholc

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »