| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Czy można likwidować składniki majątkowe bez zgody właściciela

Czy można likwidować składniki majątkowe bez zgody właściciela

Powiatowy urząd pracy w 1996 r. otrzymał od jednostki nadrzędnej (wojewódzki urząd pracy) cztery kalkulatory. Od 2000 r. PUP podlega pod starostwo. Czy można zlikwidować kalkulatory, które nadal są w użyczeniu (nie było aktu przekazania), czy potrzebna jest do tego zgoda WUP? Kalkulatory obecnie mają znikomą wartość oraz są już niesprawne.

Z treści pytania postawionego przez Czytelnika wynika, że kalkulatory używane przez jednostkę organizacyjną od wielu lat nie stanowiły własności rejonowego, a następnie powiatowego urzędu pracy. Trudno też oczekiwać, żeby po tak długim okresie używania posiadały one wartość użytkową. Jednak o likwidacji środków trwałych i sposobie jej przeprowadzenia decyduje właściciel składnika majątkowego, tj. w opisanym przypadku - wojewódzki urząd pracy.

Wymienione w pytaniu kalkulatory były przekazane rejonowemu urzędowi pracy w użyczenie przez jednostkę nadrzędną, tj. wojewódzki urząd pracy. A zatem w momencie przekazania ich do używania (w 1996 r.) stanowiły one środki trwałe wojewódzkiego urzędu pracy. Do dnia dzisiejszego właściciel ww. składników majątkowych nie przekazał kalkulatorów na własność powiatowemu urzędowi pracy. Nie stały się one również własnością powiatowej jednostki organizacyjnej w związku ze zmianami reformującymi administrację publiczną wprowadzonymi ustawą z 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną. Przekazanie mienia następowało w trybie właściwym dla przenoszenia nabywanych praw, a wartość składników mienia powiatu powinna być ustalona według danych z ksiąg rachunkowych przekazującego (§ 2 i § 7 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania). Stroną przekazującą był rejonowy urząd pracy.

Kalkulatory stanowiące własność wojewódzkiego urzędu pracy powinny były być objęte ewidencją pozabilansową prowadzoną w rejonowym urzędzie pracy dla celów kontrolnych, a zatem nie zostały ujęte w sprawozdaniu finansowym jednostki (bilansie) przejmowanej przez powiat. Dlatego też, pomimo że kalkulatory są niesprawne i nie posiadają już wartości użytkowej, likwidacja tych składników majątkowych wojewódzkiego urzędu pracy może być przeprowadzona jedynie za zgodą ich właściciela.

Podstawy prawne

• Ustawa z 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. Nr 145, poz. 1623)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania (Dz.U. Nr 13, poz. 114)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Urawski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »