| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?

Zatrzymane wadium klasyfikuje się w § 0970 „Wpływy z różnych dochodów”. Wadium pozostaje w zakładzie budżetowym, chyba że przepisy szczególne regulują to inaczej.

Jednostka sektora finansów publicznych ma prawo zatrzymać wpłacone wadium w sytuacjach określonych przepisami prawa, w tym regulującymi gospodarkę nieruchomościami i zamówienia publiczne. W zakresie gospodarki nieruchomościami ustawodawca określił, że jeżeli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i w terminie podanych w zawiadomieniu o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, organizator przetargu może odstąpić od zawarcia umowy, a wpłacone wadium nie podlega zwrotowi (art. 41 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Wadium w księgach rachunkowych

Również w zakresie zamówień publicznych z przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) wyraźnie wynikają sytuacje, w których zamawiający zatrzymuje wadium (wraz z odsetkami). Ma to miejsce w przypadkach, gdy wykonawca, którego oferta została wybrana, odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a także gdy zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (art. 46 ust. 5 upzp).

Wadium wniesione w pieniądzu stanowi obce środki pieniężne przejściowo znajdujące się w dyspozycji jednostki, tzw. sumy depozytowe. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych (w tym zakładów budżetowych) są to środki wyodrębniane na pomocniczych rachunkach bankowych. W księgach rachunkowych zakładów budżetowych do ewidencji obcych środków pieniężnych służy konto 139 „Inne rachunki bankowe”.

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie wyodrębniają paragrafu przeznaczonego do zatrzymania wadium, zatem wpływy z tego tytułu mogą być klasyfikowane w § 0970 „Wpływy z różnych dochodów”.

Jak prawidłowo przedłużyć wadium w zamówieniu publicznym

Ogólne zasady rozliczeń zakładu budżetowego z budżetem państwa określają przepisy działu IV rozdział 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (dalej: rozporządzenie z 29 czerwca 2006 r.).

Zakład budżetowy zobowiązany jest do planowania jako wpłaty do budżetu różnicy między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych wydatków, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku, oraz do dokonywania zaliczkowych wpłat co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał - zaliczkowo, w terminie do 20 grudnia roku budżetowego. Różnica między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku wpłacana jest w terminie 15 dni od złożenia rocznego sprawozdania finansowego (bilansu). Zasady te dotyczą środków własnych zakładu budżetowego (np. wadium dotyczącego inwestycji realizowanej ze środków własnych).

W przypadku odsetek przepis § 20 ust. 1 rozporządzenia z 29 czerwca 2006 r. reguluje, że oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie, stanowiących własność osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, powiększa ich wartość, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej, z zastrzeżeniem § 21. Postanowienie § 21 stanowi natomiast, że oprocentowanie sum depozytowych oraz sum na zlecenie złożonych przez państwowe jednostki budżetowe i państwowe zakłady budżetowe stanowi dochody budżetu państwa. W przypadkach wskazanych w § 21 przywołanego rozporządzenia, odsetki od środków zgromadzonych na rachunku sum depozytowych powinny zatem być przekazane na rachunek dochodów budżetu państwa.

Schemat. Ewidencja dotycząca wadiów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 42, poz. 340)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 65, poz. 545)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 107, poz. 726; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 229, poz. 1526)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. Nr 116, poz. 783; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 23, poz. 135)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

topFX.pl

Portal. Platforma walutowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »