| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Rachunkowość budżetowa

Dokumentacja inwentaryzacyjna

Aktualizacja: 20.12.2007

Podstawowym dokumentem inwentaryzacyjnym jest arkusz spisu z natury. Jest to dokument, na którym komisja inwentaryzacyjna (zespół spisowy) zapisuje stan majątku ustalony podczas spisu. »

Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Aktualizacja: 27.11.2007

Wykorzystanie komputera do gromadzenia i przetwarzania danych w zakresie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć pewne procedury księgowe, zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Gromadzenie danych w systemie komputerowym wymusza niejako odpowiednie systematyzowanie i grupowanie składników majątku, ponadto pozwala w każdej chwili uzyskać dokładną syntetyczną i analityczną informację o stanie majątku. »

Zasady inwentaryzowania niektórych składników majątku

Aktualizacja: 26.11.2007

Ze względu na swój charakter i postać inwentaryzowanie niektórych składników majątku sprawia wiele problemów, mimo że inwentaryzuje się je normalnymi metodami. Poniżej przedstawione zostaną zasady inwentaryzowania takich właśnie składników majątku w jednostkach sektora finansów publicznych. »

Przebieg inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne

Aktualizacja: 20.12.2007

Inwentaryzację zarządza kierownik jednostki. Najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce i któremu kierownik powierza określone obowiązki w zakresie kontroli. »

Ewidencja zasiłku chorobowego pokrywanego przez ZUS

Aktualizacja: 20.11.2007

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wypłacony zasiłek chorobowy ze środków pracodawcy, który pomniejsza przekazane środki do ZUS? »

Abonament z zakresu opieki medycznej

Aktualizacja: 16.11.2007

Czy zakup abonamentu uprawniającego do usług z zakresu opieki medycznej, np. w Centrum Medycznym Damian, dla pracowników jednostki budżetowej nie będzie przekroczeniem uprawnień do wydatkowania środków publicznych w świetle ustawy o finansach publicznych? W jakim paragrafie wydatków ująć taki wydatek? »

Ewidencja kosztów - konto 400

Aktualizacja: 12.11.2007

Czy prowadzenie ewidencji kosztów na koncie 400 z odpowiednim rozdziałem i paragrafem można traktować jako ewidencję w układzie rodzajowym, czy też koszty muszą być ewidencjonowane na różnych 4 (402, 403 itp.) z odpowiednim rozszerzeniem (rozdział, paragraf)? »

Ewidencja nagród motywacyjnych

Aktualizacja: 06.11.2007

Czy nagrody motywacyjne zaliczane do paragrafu 419 należy ewidencjonować tak jak płace, naliczając składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek dochodowy? »

Obciążenie pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Aktualizacja: 31.10.2007

Jak prawidłowo zaksięgować obciążenia za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników w samorządowej jednostce budżetowej i czy można obciążać pracownika za te rozmowy, potrącając te koszty z jego wynagrodzenia? »

Dłużnik postawiony w stan upadłości

Aktualizacja: 29.10.2007

W naszej jednostce budżetowej jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą należności stanowiących dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami, zgłosiliśmy nasze wierzytelności wynoszące na 31 maja 2001 r. kwotę 10 500 zł (w tym należność główna wynosi 10 000 zł, a naliczone odsetki od niezapłaconej należności to 500 zł) do właściwego Sądu Rejonowego. W księgach rachunkowych zdarzenie naliczenia należnych odsetek zaksięgowano 31 maja 2001 r. w sposób następujący: Wn konto 221 w § 0920 oraz Ma konto 750 § 0920. Do dzisiaj należność ta nie została uregulowana. Od 1czerwca 2001 r. do dziś jednostka nie naliczała kolejnych odsetek. Dłużnik został postawiony w stan upadłości. Jak prawidłowo ująć opisaną sytuację w księgach rachunkowych? »

Odsetki od należności z tytułu dochodów budżetowych

Aktualizacja: 24.10.2007

Jesteśmy jednostką budżetową. Jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą naszych należności (należność główna wynosi 2000 zł), które stanowią dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, po upływie terminu zapłaty, tj. w styczniu 2005 r., wystawiliśmy upomnienia do dłużnika, a następnie tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego. Do dzisiaj komornik skarbowy nie ściągnął naszych należności. Przez ten okres jednostka nie naliczała w księgach odsetek od nieterminowej zapłaty należności. Czy jednostka powinna naliczyć odsetki od tych należności i czy jest dopuszczalne, np. we wrześniu 2007 r., naliczyć odsetki za 2005 r., 2006 r., 3 kwartały 2007 r.? Jeśli tak, to jak należy prawidłowo ująć to zdarzenie w księgach i jak wykazywać naliczone odsetki w sprawozdaniu Rb-27? »

Jedna dokumentacja polityki rachunkowości dla kilku jednostek

Aktualizacja: 17.10.2007

Jak właściwie powinna być opracowana dokumentacja opisująca politykę rachunkowości np. przez przedszkole w przypadku prowadzenia księgowości przez powołaną do tego jednostkę organizacyjną, tj. Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli? Czy błędem jest opracowanie tej dokumentacji w MZOSiP i formalne jej przyjęcie przez kierowników wszystkich obsługiwanych jednostek? »

Zestawy komputerowe otrzymane w formie darowizny

Aktualizacja: 12.10.2007

Szkoła otrzymała w formie darowizny zestawy komputerowe do biblioteki szkolnej jako pomoce dydaktyczne. Przyjęcie odbyło się na podstawie protokołu odbioru na łączną kwotę 10 000 zł. Specyfikacja obejmuje 2 komputery na kwotę 4700 zł, 2 monitory na kwotę 2000 zł, oprogramowanie na kwotę 800 zł, materiały montażowe na kwotę 500 zł oraz montaż na kwotę 2000 zł. Jak należy zaksięgować otrzymaną darowiznę? »

Aport wnoszony do spółki

Aktualizacja: 08.10.2007

Jesteśmy związkiem międzygminnym (trzech gmin). Związek posiada 100% udziałów w wodno-kanalizacyjnej spółce z o.o. Gminy członkowskie przekazują do związku nieodpłatnie środki trwałe (kanalizacje), które z kolei związek wnosi aportem do spółki w zamian za udziały. Wartość przekazywanych środków odpowiada ich wartości księgowej i jest niepodzielna przez wartość nominalną udziału. W związku z tym związek wnosi dopłatę w celu uzupełnienia wartości nominalnej udziału, np. wartość przekazanych środków trwałych - 14 400 zł, dopłata - 100 zł, wartość udziałów objętych za aport - 14 500 zł (tj. 29 udziałów po 500 zł każdy). Czy wnoszona dopłata stanowi koszt w ujęciu księgowym oraz podatkowym? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »