| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Rachunkowość budżetowa

Dokumentacja inwentaryzacyjna

Aktualizacja: 20.12.2007

Podstawowym dokumentem inwentaryzacyjnym jest arkusz spisu z natury. Jest to dokument, na którym komisja inwentaryzacyjna (zespół spisowy) zapisuje stan majątku ustalony podczas spisu. »

Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Aktualizacja: 27.11.2007

Wykorzystanie komputera do gromadzenia i przetwarzania danych w zakresie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć pewne procedury księgowe, zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Gromadzenie danych w systemie komputerowym wymusza niejako odpowiednie systematyzowanie i grupowanie składników majątku, ponadto pozwala w każdej chwili uzyskać dokładną syntetyczną i analityczną informację o stanie majątku. »

Zasady inwentaryzowania niektórych składników majątku

Aktualizacja: 26.11.2007

Ze względu na swój charakter i postać inwentaryzowanie niektórych składników majątku sprawia wiele problemów, mimo że inwentaryzuje się je normalnymi metodami. Poniżej przedstawione zostaną zasady inwentaryzowania takich właśnie składników majątku w jednostkach sektora finansów publicznych. »

Przebieg inwentaryzacji i różnice inwentaryzacyjne

Aktualizacja: 20.12.2007

Inwentaryzację zarządza kierownik jednostki. Najczęściej na wniosek głównego księgowego, który na mocy ustawy o finansach publicznych również odpowiada za gospodarkę finansową w jednostce i któremu kierownik powierza określone obowiązki w zakresie kontroli. »

Ewidencja zasiłku chorobowego pokrywanego przez ZUS

Aktualizacja: 20.11.2007

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wypłacony zasiłek chorobowy ze środków pracodawcy, który pomniejsza przekazane środki do ZUS? »

Abonament z zakresu opieki medycznej

Aktualizacja: 16.11.2007

Czy zakup abonamentu uprawniającego do usług z zakresu opieki medycznej, np. w Centrum Medycznym Damian, dla pracowników jednostki budżetowej nie będzie przekroczeniem uprawnień do wydatkowania środków publicznych w świetle ustawy o finansach publicznych? W jakim paragrafie wydatków ująć taki wydatek? »

Ewidencja kosztów - konto 400

Aktualizacja: 12.11.2007

Czy prowadzenie ewidencji kosztów na koncie 400 z odpowiednim rozdziałem i paragrafem można traktować jako ewidencję w układzie rodzajowym, czy też koszty muszą być ewidencjonowane na różnych 4 (402, 403 itp.) z odpowiednim rozszerzeniem (rozdział, paragraf)? »

Ewidencja nagród motywacyjnych

Aktualizacja: 06.11.2007

Czy nagrody motywacyjne zaliczane do paragrafu 419 należy ewidencjonować tak jak płace, naliczając składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatek dochodowy? »

Obciążenie pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Aktualizacja: 31.10.2007

Jak prawidłowo zaksięgować obciążenia za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników w samorządowej jednostce budżetowej i czy można obciążać pracownika za te rozmowy, potrącając te koszty z jego wynagrodzenia? »

Dłużnik postawiony w stan upadłości

Aktualizacja: 29.10.2007

W naszej jednostce budżetowej jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą należności stanowiących dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami, zgłosiliśmy nasze wierzytelności wynoszące na 31 maja 2001 r. kwotę 10 500 zł (w tym należność główna wynosi 10 000 zł, a naliczone odsetki od niezapłaconej należności to 500 zł) do właściwego Sądu Rejonowego. W księgach rachunkowych zdarzenie naliczenia należnych odsetek zaksięgowano 31 maja 2001 r. w sposób następujący: Wn konto 221 w § 0920 oraz Ma konto 750 § 0920. Do dzisiaj należność ta nie została uregulowana. Od 1czerwca 2001 r. do dziś jednostka nie naliczała kolejnych odsetek. Dłużnik został postawiony w stan upadłości. Jak prawidłowo ująć opisaną sytuację w księgach rachunkowych? »

Odsetki od należności z tytułu dochodów budżetowych

Aktualizacja: 24.10.2007

Jesteśmy jednostką budżetową. Jeden z odbiorców usług zalega z zapłatą naszych należności (należność główna wynosi 2000 zł), które stanowią dochody budżetowe. Zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, po upływie terminu zapłaty, tj. w styczniu 2005 r., wystawiliśmy upomnienia do dłużnika, a następnie tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego. Do dzisiaj komornik skarbowy nie ściągnął naszych należności. Przez ten okres jednostka nie naliczała w księgach odsetek od nieterminowej zapłaty należności. Czy jednostka powinna naliczyć odsetki od tych należności i czy jest dopuszczalne, np. we wrześniu 2007 r., naliczyć odsetki za 2005 r., 2006 r., 3 kwartały 2007 r.? Jeśli tak, to jak należy prawidłowo ująć to zdarzenie w księgach i jak wykazywać naliczone odsetki w sprawozdaniu Rb-27? »

Jedna dokumentacja polityki rachunkowości dla kilku jednostek

Aktualizacja: 17.10.2007

Jak właściwie powinna być opracowana dokumentacja opisująca politykę rachunkowości np. przez przedszkole w przypadku prowadzenia księgowości przez powołaną do tego jednostkę organizacyjną, tj. Miejski Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli? Czy błędem jest opracowanie tej dokumentacji w MZOSiP i formalne jej przyjęcie przez kierowników wszystkich obsługiwanych jednostek? »

Zestawy komputerowe otrzymane w formie darowizny

Aktualizacja: 12.10.2007

Szkoła otrzymała w formie darowizny zestawy komputerowe do biblioteki szkolnej jako pomoce dydaktyczne. Przyjęcie odbyło się na podstawie protokołu odbioru na łączną kwotę 10 000 zł. Specyfikacja obejmuje 2 komputery na kwotę 4700 zł, 2 monitory na kwotę 2000 zł, oprogramowanie na kwotę 800 zł, materiały montażowe na kwotę 500 zł oraz montaż na kwotę 2000 zł. Jak należy zaksięgować otrzymaną darowiznę? »

Aport wnoszony do spółki

Aktualizacja: 08.10.2007

Jesteśmy związkiem międzygminnym (trzech gmin). Związek posiada 100% udziałów w wodno-kanalizacyjnej spółce z o.o. Gminy członkowskie przekazują do związku nieodpłatnie środki trwałe (kanalizacje), które z kolei związek wnosi aportem do spółki w zamian za udziały. Wartość przekazywanych środków odpowiada ich wartości księgowej i jest niepodzielna przez wartość nominalną udziału. W związku z tym związek wnosi dopłatę w celu uzupełnienia wartości nominalnej udziału, np. wartość przekazanych środków trwałych - 14 400 zł, dopłata - 100 zł, wartość udziałów objętych za aport - 14 500 zł (tj. 29 udziałów po 500 zł każdy). Czy wnoszona dopłata stanowi koszt w ujęciu księgowym oraz podatkowym? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Rybka

www.dekoria.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »