| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Czy jednostka budżetowa może powierzyć prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu

Czy jednostka budżetowa może powierzyć prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu

Czy jednostka budżetowa, podobnie jak inne jednostki, które zobowiązane są do stosowania ustawy o rachunkowości, może powierzyć prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu?

Niestety, nie ma takiej możliwości. Ustawa o rachunkowości w art. 11 ust. 3 stanowi, że jednostki mogą podpisywać umowy o usługowe prowadzenie rachunkowości przez biuro rachunkowe, które z kolei ma obowiązek zapewnić, aby czynności te wykonywały osoby fizyczne posiadające stosowne uprawnienia (tj. certyfikat księgowy, wpis do rejestru biegłych rewidentów lub wpis na listę doradców podatkowych).

Wydawałoby się, że reguła ta powinna dotyczyć również jednostek budżetowych, gdyż imiennie są one wymienione jako jednostki zobowiązane do stosowania ustawy o rachunkowości (art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości). Nic bardziej mylnego.

Należy zwrócić uwagę, że pozwolenia na prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostek budżetowych przez biuro rachunkowe nie zawiera ustawa o finansach publicznych. Jednoznacznie się tam stwierdza (w art. 44), że: Kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki.

Z kolei w art. 45 ustawy o finansach publicznych znajduje się zapis, że:

(...) głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, zwanym dalej „głównym księgowym”, jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:

(...) prowadzenia rachunkowości jednostki; (...).

W związku z zacytowanymi regulacjami należy wysnuć wniosek, że żadna jednostka sektora finansów publicznych tj.:

- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały,

- gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane „jednostkami samorządu terytorialnego”, oraz ich związki,

- jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,

- państwowe i samorządowe fundusze celowe,

- uczelnie publiczne,

- jednostki badawczo-rozwojowe,

- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

- państwowe i samorządowe instytucje kultury,

- Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzane przez nie fundusze,

- Narodowy Fundusz Zdrowia,

- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,

- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego

- nie może powierzyć prowadzenia swoich ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Co więcej, księgi rachunkowe jednostek sektora finansów publicznych muszą być prowadzone w siedzibie jednostki przez jej pracownika (który posiada stosowne - wynikające z art. 45 ust. 2 - kwalifikacje).

Podstawy prawne

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208 poz. 1540)

- Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832)

Piotr Krukowski

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »