| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Modernizacja, rozbudowa, ulepszenie budynku

Modernizacja, rozbudowa, ulepszenie budynku

W jaki sposób dokonać przyjęcia do środków trwałych inwestycji polegającej na modernizacji i rozbudowie budynku? Wartość znajduje się na koncie 080. Do faktur dołączony jest protokół z wykazem wykonanych robót i ich wartością. Problem polega na tym, że w zakresie kosztów całej inwestycji zostały zamontowane np. piece CO, zrobiono łazienki z armaturą, część mebli zamontowano na stałe i inny sprzęt, który nie jest wyodrębniony w protokole. Czy powinno się przyjąć całą wartość z konta 080 na konto 011, czy można na konto 013? Jak dokonać wyceny wartości samego budynku, a także wyposażenia w nim się znajdującego?


Wszystkie koszty wskazane bezpośrednio w pytaniu należy zaliczyć w koszty ulepszenia na podstawie otrzymanych faktur i zaksięgować na koncie 080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie), pomimo że nowy sprzęt (na stałe zamontowany w budynku) nie jest szczegółowo wyodrębniony w protokołach dołączanych do faktur. Wynika z tego, że wymieniane elementy nie mogą stanowić samodzielnie funkcjonujących urządzeń, tym bardziej że wchodzą w skład instalacji (CO, kanalizacyjna sanitarna itd.) będących nieodłączną częścią budynków.

Uważam zatem, że w tym przypadku nie można uznać poszczególnych elementów za odrębne od budynku środki trwałe lub wyposażenie. Ponadto, moim zdaniem, poniesione nakłady należy rozpatrywać w kontekście ulepszenia budynku.

Koszty modernizacji i rozbudowy budynku w prawie bilansowym oraz podatkowym traktowane są jako koszty jego ulepszenia. Rozbudowa budynku polega na powiększeniu jego powierzchni. Modernizacja zaś oznacza unowocześnienie budynku.

Wymienione koszty ponoszone na ulepszenie budynku powodują, że wartość użytkowa tego środka trwałego po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem użytkowania, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Przepisy prawa podatkowego dodatkowo podkreślają, że środki trwałe uznaje się za ulepszone, gdy suma wydatków na ich przebudowę, rozbudowę, adaptację, modernizację i rekonstrukcję w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847)

• Ustawa z 15 września 2000 - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1034; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »