| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Spis z natury z wykorzystaniem technologii informatycznej

Wykorzystanie komputera do gromadzenia i przetwarzania danych w zakresie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pozwala znacznie uprościć i przyspieszyć pewne procedury księgowe, zmniejsza także prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Gromadzenie danych w systemie komputerowym wymusza niejako odpowiednie systematyzowanie i grupowanie składników majątku, ponadto pozwala w każdej chwili uzyskać dokładną syntetyczną i analityczną informację o stanie majątku.

MAGDALENA RYPIŃSKA


Najczęściej stosuje się systemy wykorzystujące:

• komputer z odpowiednim oprogramowaniem,

• drukarki kodów paskowych,

• czytniki kodów paskowych.

Oprogramowanie służące do przetwarzania danych o środkach trwałych i wyposażeniu powinno oprócz standardowych funkcji zapewniać również łatwość filtrowania danych na różne sposoby, ich przeglądu i grupowania według różnych kryteriów, takich jak wartość czy miejsce użytkowania. Powinien również posiadać funkcje ułatwiające czynności czaso- i pracochłonne - jak np. inwentaryzacja lub wprowadzanie dużych ilości danych.

Celowe wydaje się użycie komputera przenośnego - aby np. dokonać spisu z natury przy użyciu programu komputerowego.

Drukarki etykiet kodów paskowych pozwalają wydrukować samoprzylepną etykietę z danymi ewidencyjnymi składnika majątku, a także unikatowy kod paskowy, który następnie zostanie wprowadzony do systemu ewidencji w komputerze za pomocą czytnika kodu. Czytniki takie potrafią odczytać kod z kilku centymetrów, najczęściej posiadają długi i giętki przewód, co w połączeniu z komputerem przenośnym tworzy zestaw do szybkiego i sprawnego przetwarzania informacji o danym składniku majątku.

Łatwo wyobrazić sobie tworzenie spisu z natury w tak skonstruowanym systemie.

Za pomocą odpowiedniej funkcji program tworzy arkusz spisu z natury poprzez zbliżenie czytnika do etykiety przyklejonej na przedmiocie - po przeskanowaniu wszystkich i zatwierdzeniu spisu program automatycznie stworzy arkusz różnic inwentaryzacyjnych.

Należy pamiętać, że stosowanie tego rodzaju technologii musi znaleźć odzwierciedlenie w dokumentacji jednostki (instrukcji inwentaryzacyjnej), tak aby przedstawiała rzeczywiście stosowane procedury.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Beata Mosór

Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK