| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Rozliczenie dotacji w jednostkach samorządu terytorialnego

Rozliczenie dotacji w jednostkach samorządu terytorialnego

Przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) określają, że dotacjami są wydatki podlegające szczególnym zasadom rozliczania. Beneficjentem dotacji z budżetu mogą być zarówno jednostki sektora finansów publicznych, jak i podmioty do tego sektora niezaliczane (w tym fundacje i stowarzyszenia), z uwzględnieniem przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: upp).

HANNA BARAŃSKA


Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje:

1) posiadające charakter podmiotowy:

• publicznym i niepublicznym jednostkom systemu oświaty (art. 80 i 90 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty),

• instytucjom kultury (art. 12 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej),

• samodzielnym zakładom opieki zdrowotnej (art. 55 ust. 1 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej);

2) przedmiotowe dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług (art. 174 ust. 1 uofp);

3) celowe albo pomoc rzeczowa dla innych jednostek samorządu terytorialnego (art. 175 ust. 1 uofp);

4) celowe na realizację zadań jednostki samorządu terytorialnego przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych (art. 176 ust. 1 uofp).

Ustawa o finansach publicznych nie zawiera szczególnych regulacji dotyczących zasad udzielania dotacji, dlatego też należy przyjąć, że w tym zakresie obowiązują ogólne zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych, określone w art. 35 tej ustawy, tj. dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań oraz w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Nierozliczenie dotacji przekazanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub nieterminowe rozliczenie tej dotacji albo nieustalenie kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu, zgodnie z art. 8 pkt 2 i pkt 3 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, skutkuje odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Przez pojęcie „rozliczenie dotacji” należy rozumieć ogół czynności dotującego mających na celu merytoryczną, formalną i rachunkową kontrolę dokumentów przekazanych przez podmiot, który dotację otrzymał.

Do dotacji udzielonych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stosuje się przepisy art. 145 i 146 uofp, regulujące zwrot dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości. Wyniki dokonanego rozliczenia stanowią podstawę ewentualnego ustalenia kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu w razie jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości (art. 132 ust. 3 uofp). Decyzję w sprawie zwrotu dotacji wydaje dotujący (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa), a organem odwoławczym od tych decyzji jest właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze (art. 190 uofp).

reklama

Autor:

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201742.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Kobyliński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »