| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Podpis głównego księgowego na umowach

Podpis głównego księgowego na umowach

Czy umowy, które mają skutek finansowy, zawierane np. na wykonanie remontów, muszą być podpisane również przez główną księgową, czy tylko przez dyrektora szkoły?


Zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty - przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami lub zakładami budżetowymi, których zasady gospodarki finansowej określają przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Kwestie związane ze składaniem oświadczeń woli w sprawach dotyczących zarządu mieniem gminy/powiatu, znajdującym się we władaniu jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego nieposiadających osobowości prawnej (a takimi są szkoły funkcjonujące w formie jednostek lub zakładów budżetowych, dla których organem prowadzącym są m.in. samorządy gminne i powiatowe), zostały uregulowane w następujący sposób:

• kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta - art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

• zarząd może upoważnić kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu - art. 48 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Tak więc oświadczenia woli w przypadku szkół, zarówno gminnych jak i powiatowych, będą składać jednoosobowo ich dyrektorzy, na podstawie i wyłącznie w zakresie upoważnień udzielonych im przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.

Czym innym natomiast będzie złożenie podpisu na umowie przez głównego księgowego szkoły w ramach wykonania obowiązków w zakresie przeprowadzania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych w myśl art. 45 ustawy o finansach publicznych. Dowodem dokonania przez głównego księgowego tej kontroli jest jego podpis złożony na dokumentach dotyczących danej operacji, który oznacza, że:

• zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym jednostki,

• nie zgłasza on zastrzeżeń do przedstawionej przez właściwych rzeczowo pracowników oceny prawidłowości tej operacji i jej zgodności z prawem,

• nie zgłasza zastrzeżeń do kompletności oraz formalno-rachunkowej rzetelności i prawidłowości dokumentów, dotyczących tej operacji.

Podstawy prawne

• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1292)

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »