zamknij okno Następny artykuł

Jak ująć w księgach rachunkowych rozliczenie zaliczki wpłaconej dostawcy unijnemu

Infor.pl Księgowość

Znajdujesz się: Księgowość » Rachunkowość » Rachunkowość budżetowa » Rachunkowość

Zasady sprzedaży składników mienia ruchomego

Ostatnia aktualizacja: 2008-07-21
Autor: Magdalena Rypińska
Źródło: Rachunkowość Budżetowa nr 13 z dnia 2008-07-01

Jesteśmy placówką oświatową, dla której organem prowadzącym jest powiat. Mamy zgodę zarządu na sprzedaż środków trwałych (maszyny i urządzenia) będących w naszym posiadaniu. Przepisy jakiej ustawy powinniśmy zastosować w celu prawidłowego przeprowadzenia licytacji i czy ustawa z 5 października 1993 r. o sprzedaży środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe obowiązuje również w jednostkach samorządowych?


Przytoczona w pytaniu ustawa dotyczy tylko przedsiębiorstw państwowych i nie ma związku z postępowaniem z mieniem w jednostkach samorządowych.

Rzeczywiście, sprzedaż majątku w jednostkach samorządowych może sprawiać problemy, ponieważ nie ma przepisów określających zasady dokonywania takiej sprzedaży właśnie w sektorze samorządowym. Wynika to z faktu, że mienie powierzone samorządowym jednostkom budżetowym jest własnością danego samorządu, dlatego też powinny zostać opracowane wewnętrzne procedury regulujące postępowanie z majątkiem.

Opracowując takie procedury, można posiłkować się rozporządzeniem Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym. Rozporządzenie to dotyczy tylko mienia Skarbu Państwa, czyli mienia, którym gospodarują państwowe jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze (rozporządzenie to nie dotyczy samorządowych jednostek budżetowych, chyba że gospodarowałyby one majątkiem stanowiącym własność Skarbu Państwa, wtedy mają obowiązek zastosować je w stosunku do tego mienia). Jednak w rozdziale 3 tego rozporządzenia opisano zasady sprzedaży składników mienia ruchomego. Zgodnie z tymi zapisami, sprzedaż przeprowadza się w drodze:

• aukcji,

• przetargu albo

• publicznego zaproszenia do rokowań.

Wszystkie tryby zostały dokładnie opisane i uregulowane. Tak więc, jeśli nie zostały określone zasady sprzedaży środków trwałych (powinno to zostać uregulowane na poziomie jednostki samorządu terytorialnego) i jeśli zastosują Państwo procedury wymienione w rozporządzeniu z 11 sierpnia 2004 r., to na pewno sprzedaż zostanie dokonana prawidłowo i zgodnie z zasadami obowiązującymi w sektorze finansów publicznych.

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz.U. Nr 191, poz. 1957)




Chcesz otrzymywać najnowsze
informacje na ten temat?

HITY INFOR.PL

Niezbędnik

Pomóż nam lepiej dostosować nasz portal
do Twoich potrzeb. Zaznacz jedną odpowiedź.

Z jakiego programu do prowadzenia księgowości korzystasz?