| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Zasady sprzedaży składników mienia ruchomego

Zasady sprzedaży składników mienia ruchomego

Jesteśmy placówką oświatową, dla której organem prowadzącym jest powiat. Mamy zgodę zarządu na sprzedaż środków trwałych (maszyny i urządzenia) będących w naszym posiadaniu. Przepisy jakiej ustawy powinniśmy zastosować w celu prawidłowego przeprowadzenia licytacji i czy ustawa z 5 października 1993 r. o sprzedaży środków trwałych przez przedsiębiorstwa państwowe obowiązuje również w jednostkach samorządowych?


Przytoczona w pytaniu ustawa dotyczy tylko przedsiębiorstw państwowych i nie ma związku z postępowaniem z mieniem w jednostkach samorządowych.

Rzeczywiście, sprzedaż majątku w jednostkach samorządowych może sprawiać problemy, ponieważ nie ma przepisów określających zasady dokonywania takiej sprzedaży właśnie w sektorze samorządowym. Wynika to z faktu, że mienie powierzone samorządowym jednostkom budżetowym jest własnością danego samorządu, dlatego też powinny zostać opracowane wewnętrzne procedury regulujące postępowanie z majątkiem.

Opracowując takie procedury, można posiłkować się rozporządzeniem Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym. Rozporządzenie to dotyczy tylko mienia Skarbu Państwa, czyli mienia, którym gospodarują państwowe jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze (rozporządzenie to nie dotyczy samorządowych jednostek budżetowych, chyba że gospodarowałyby one majątkiem stanowiącym własność Skarbu Państwa, wtedy mają obowiązek zastosować je w stosunku do tego mienia). Jednak w rozdziale 3 tego rozporządzenia opisano zasady sprzedaży składników mienia ruchomego. Zgodnie z tymi zapisami, sprzedaż przeprowadza się w drodze:

• aukcji,

• przetargu albo

• publicznego zaproszenia do rokowań.

Wszystkie tryby zostały dokładnie opisane i uregulowane. Tak więc, jeśli nie zostały określone zasady sprzedaży środków trwałych (powinno to zostać uregulowane na poziomie jednostki samorządu terytorialnego) i jeśli zastosują Państwo procedury wymienione w rozporządzeniu z 11 sierpnia 2004 r., to na pewno sprzedaż zostanie dokonana prawidłowo i zgodnie z zasadami obowiązującymi w sektorze finansów publicznych.

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym (Dz.U. Nr 191, poz. 1957)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »