| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych

Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych

Jak w urzędzie gminy, zarówno na poziomie budżetu, jak i na poziomie jednostki budżetowej, ewidencjonować dochody budżetu państwa (zadania zlecone) w przypadku, gdy:1) jest jeden rachunek budżetu,2) jednostka budżetowa (urząd) ma wyodrębniony rachunek bankowy?


W świetle znowelizowanych przepisów w zakresie rachunkowości budżetowej jednostek sektora finansów publicznych, należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek (§ 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych). W urzędzie przykładem takich należności jest część dochodów z zadań zleconych odprowadzana w ściśle określonych terminach do budżetu państwa. Wprowadzone nowe uregulowania wyraźnie akcentują, że należności realizowane na rzecz innych jednostek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec tych jednostek wykazywane są wyłącznie w bilansie i w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ. Nie należy ich natomiast wykazywać w rachunku zysków i strat.

Jeżeli urząd gminy jako samorządowa jednostka budżetowa nie posiada odrębnego bankowego rachunku bieżącego, to operacje gromadzenia dochodów występują w ewidencji budżetu. W takim przypadku często operacje prowadzone za pośrednictwem rachunku bieżącego budżetu wymagają dokonywania równoległych zapisów księgowych w ewidencji urzędu jako jednostki budżetowej.

Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma jeden rachunek budżetu, będzie wyglądać w następująco:

1. Przypis należności stanowiących dochody budżetu państwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

2. Przelewy i wpłaty z tytułu dochodów z zadań zleconych bezpośrednio na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3. Przelew dochodów do budżetu państwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma wyodrębniony rachunek budżetu, będzie wyglądać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Warto także wskazać, że odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek. Ewidencja tych odpisów w każdym przypadku występować będzie wyłącznie w księgach urzędu.

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

reklama

Autor:

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 2/201742.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Szczygielski

 Ekspert rynku leasingowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »