| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa > Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych

Ewidencja dochodów dotyczących zadań zleconych

Jak w urzędzie gminy, zarówno na poziomie budżetu, jak i na poziomie jednostki budżetowej, ewidencjonować dochody budżetu państwa (zadania zlecone) w przypadku, gdy:1) jest jeden rachunek budżetu,2) jednostka budżetowa (urząd) ma wyodrębniony rachunek bankowy?


W świetle znowelizowanych przepisów w zakresie rachunkowości budżetowej jednostek sektora finansów publicznych, należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek (§ 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych). W urzędzie przykładem takich należności jest część dochodów z zadań zleconych odprowadzana w ściśle określonych terminach do budżetu państwa. Wprowadzone nowe uregulowania wyraźnie akcentują, że należności realizowane na rzecz innych jednostek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec tych jednostek wykazywane są wyłącznie w bilansie i w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ. Nie należy ich natomiast wykazywać w rachunku zysków i strat.

Jeżeli urząd gminy jako samorządowa jednostka budżetowa nie posiada odrębnego bankowego rachunku bieżącego, to operacje gromadzenia dochodów występują w ewidencji budżetu. W takim przypadku często operacje prowadzone za pośrednictwem rachunku bieżącego budżetu wymagają dokonywania równoległych zapisów księgowych w ewidencji urzędu jako jednostki budżetowej.

Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma jeden rachunek budżetu, będzie wyglądać w następująco:

1. Przypis należności stanowiących dochody budżetu państwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

2. Przelewy i wpłaty z tytułu dochodów z zadań zleconych bezpośrednio na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

3. Przelew dochodów do budżetu państwa

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja dochodów uzyskanych z realizacji zadań zleconych (w części stanowiącej dochody budżetu państwa), w przypadku gdy urząd gminy ma wyodrębniony rachunek budżetu, będzie wyglądać w sposób zaprezentowany na schemacie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Warto także wskazać, że odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek. Ewidencja tych odpisów w każdym przypadku występować będzie wyłącznie w księgach urzędu.

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »