| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość non-profit > Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Ulepszenie środków trwałych w organizacji pozarządowej

Jestem główną księgową w dużej fundacji prowadzącej działalność gospodarczą. Jak poprawnie zaewidencjonować nakłady na ulepszenie w środku trwałym, który był używany dotychczas na podstawie leasingu operacyjnego, a teraz został wykupiony? Jak potraktować modernizację środka trwałego, który sfinansowany został w 50% ze środków unijnych?

W pytaniu podane zostały dwie konkretne sytuacje związane z ulepszeniem środków trwałych. Ulepszenie - w odróżnieniu od remontu - powoduje zwiększenie wartości użytkowej środka trwałego. Fakt dokonania ulepszenia - niezależnie od tego, w jakiej postaci zostało ono dokonane (modernizacja, rekonstrukcja, adaptacja, przebudowa) - zwiększa wartość początkową środka trwałego, która podlega amortyzacji.

Ulepszenia można dokonać we własnych, ale także w obcych środkach trwałych - o ile zawarto w tym celu umowę z właścicielem środka trwałego. Prawo podatkowe dopuszcza możliwość odnoszenia wydatków na ulepszenie, nieprzekraczających 3500 zł, bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Rozwiązanie to stosowane jest także najczęściej na gruncie ksiąg rachunkowych.

39.00 złKalendarz Księgowego 2015

W przypadku sfinansowania ulepszenia ze środków unijnych do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mogła być zaliczona ta proporcjonalna część amortyzacji ulepszenia, która została sfinansowana z dotacji.

Poniżej prezentujemy dwa przykłady ulepszenia w kontekście problemów poruszonych w pytaniach czytelniczki.

PRZYKŁAD 1 W czerwcu 2009 r. fundacja Alfa wykupiła maszynę, która wcześniej była użytkowana na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Cena wykupu wynosiła 10 000 zł. W okresie trwania umowy fundacja dokonała ulepszenia tej maszyny na kwotę 15 000 zł. Zakwalifikowano tę operację jako ulepszenie w obcym środku trwałym. Miesięczny odpis amortyzacyjny ulepszenia to 500 zł. Na koniec czerwca 2009 r. dotychczasowe umorzenie ulepszenia wynosiło 2500 zł. Stawka amortyzacji maszyny to 20%.

1. Wyliczenie wartości początkowej oraz amortyzacji

Wartość początkowa maszyny:

- cena zakupu 10 000 zł

- wartość ulepszenia po uwzględnieniu umorzenia 15000 - 2500 = 12 500 zł

Razem: 22 500 zł

Maszynę wprowadzono do ewidencji w czerwcu, zaś od lipca rozpoczęto dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wartości 22 500 zł. Miesięczny odpis wynosi 375 zł (22 500 zł x 0,2/12).

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS01
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Poznaj platformę INFORFK

Ostatnio na forum

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Fundacja ITAKA

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zostań ekspertem Infor.pl »