REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środków trwałych w księgach organizacji non-profit

REKLAMA

Środków trwałych używa się w każdym rodzaju działalności. Oczywiście największe znaczenie mają one w tych organizacjach, które prowadzą działalność wytwórczą. Kiedy środek trwały całkowicie traci swoją wartość użytkową, powinna zostać przeprowadzona jego likwidacja.


Środki trwałe tracą swoją wartość użytkową, ulegając zużyciu lub zniszczeniu w procesie eksploatacji. Oprócz faktu naturalnej utraty wartości użytkowej, środki trwałe mogą być likwidowane na skutek innych sytuacji, takich jak: zepsucie z brakiem ekonomicznego uzasadnienia naprawy, zmiana profilu działalności i potrzeba zakupu lub budowy nowych środków trwałych, mała opłacalność lub wydajność powodująca potrzebę wymiany czy wreszcie wypadki losowe (kradzież, zniszczenie). Likwidację przeprowadza się dwuetapowo, ponieważ fakt zaprzestania używania środka trwałego nie jest jednoznaczny z jego faktyczną likwidacją.

Autopromocja

Likwidacja księgowa

Pierwszym etapem likwidacji środka trwałego jest likwidacja księgowa. Oznacza ona wyksięgowanie środka z kont: „Środki trwałe” i „Umorzenie środków trwałych”. Komisja likwidacyjna, decydując o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji, sporządza dokument LT - likwidacja środka trwałego. Dokument ten zatwierdza kierownik jednostki. Jest to podstawa do usunięcia likwidowanego środka z ewidencji i wyksięgowania jego wartości z kont księgowych oraz przeniesienia do ewidencji pozabilansowej do momentu fizycznej likwidacji. Ewidencję pozabilansową prowadzi się na koncie „Środki trwałe w likwidacji”.

W sytuacji gdy likwidowany środek nie jest całkowicie umorzony, należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą postawienia środka trwałego w stan likwidacji - czyli ostatni odpis amortyzacyjny następuje w miesiącu, w którym wystawiono dokument LT.

Likwidacja fizyczna

Drugim etapem jest fizyczna likwidacja środka trwałego. Może to być utylizacja, zezłomowanie, rozbiórka i sprzedaż pozostałych w jej wyniku materiałów. Na tym etapie należy sporządzić protokół fizycznej likwidacji środka trwałego, który jest podstawą do wyksięgowania z ewidencji pozabilansowej - czyli z konta „Środki trwałe w likwidacji”.

W sytuacji gdy likwidacji środka trwałego towarzyszą koszty niezbędne do jej przeprowadzenia, należy je księgować na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Wszelkie materiały pozostałe w wyniku procesu likwidacji (np. pozostałe ze złomowania) można zaksięgować na koncie „Magazyn” - pod warunkiem że materiały te podlegają składowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli likwidacja środka trwałego ma związek z budową nowego środka - wszelkie koszty i przychody związane z likwidacją będą korygowały wartość środków trwałych w budowie.

Przepisy ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.), odnoszące się do likwidacji środków trwałych, nie zabraniają uznania strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych za koszty uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać, że wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy środek postawiony w stan likwidacji utracił swoją przydatność gospodarczą w wyniku zmiany profilu działalności jednostki. Oznacza to, że straty zaistniałe w wyniku innych przyczyn, niż wymienione w przepisach u.p.d.o.p., będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Więcej na ten temat w Poradniku Organizacji Non-Profit

 

 

Zaliczenie nieumorzonej części środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić dopiero w momencie faktycznej jego likwidacji, a nie w chwili postawienia go w stan likwidacji. Fizyczna likwidacja środków trwałych może powodować w jednostce również przychód.

PRZYKŁAD

Organizacja „ABC” ma w ewidencji środków trwałych dwie maszyny: „X” i „Z”. Maszyna „X”, o wartości początkowej 800 000 zł, jest w znacznym stopniu zużyta i w pełni umorzona. Maszyna „Z”, której wartość początkowa wynosi 700 000 zł, jest umorzona w wysokości 600 000 zł. Obie maszyny postawiono w stan likwidacji. Dokonano także fizycznej likwidacji maszyn.

Ewidencja księgowa

1. Dokument LT - postawienie w stan likwidacji maszyny „X”:

Wn „Umorzenie środków trwałych” 800 000

Ma „Środki trwałe” 800 000

2. Ewidencja pozabilansowa maszyny „X”:

Wn „Środki trwałe w likwidacji” 800 000

3. Dokument LT - postawienie w stan likwidacji maszyny „Z”, wyksięgowanie dotychczasowej amortyzacji:

Wn „Umorzenie środków trwałych 600 000

Ma 'Środki trwałe' 600 000

4. Dokument LT - postawienie w stan likwidacji maszyny 'Z', wyksięgowanie nadwyżki wartości początkowej nad amortyzacją:

Wn 'Pozostałe koszty operacyjne' 100 000

Ma 'Środki trwałe' 100 000

5. Ewidencja pozabilansowa maszyny 'Z':

Wn 'Środki trwałe w likwidacji' 700 000

6. Protokół fizycznej likwidacji maszyny 'X':

Ma 'Środki trwałe w likwidacji' 800 000

7. Protokół fizycznej likwidacji maszyny 'Z':

Ma 'Środki trwałe w likwidacji' 700 000

Joanna Cach

Podstawa prawna:

ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn.zm.).

Więcej na ten temat w Poradniku Organizacji Non-Profit

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna przedsiębiorców - czy wróci ryczałt? Czy jeszcze w 2024 roku nastąpią zmiany?

    O przywrócenie ryczałtowej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców (wg zasad sprzed Polskiego Ładu) apelują zarówno sami przedsiębiorcy, ich stowarzyszenia, a także Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rzecznik MŚP proponuje, by koszty związane z przywróceniem poprzednich zasad rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców częściowo pokryć przez ograniczenie beneficjentów tzw. wakacji od ZUS.

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej?

    Czy 13 i 14 emerytura wlicza się do dochodu osoby niepełnosprawnej, ustalanego na potrzeby skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej?

    Będzie nowelizacja Ordynacji podatkowej. Ministerstwo pracuje nad projektem. Podatnicy zyskają.

    Oprocentowanie nadpłaty, powstałej w wyniku orzeczenia TSUE będzie przysługiwać za cały okres, aż do jej zwrotu. Podobnie będzie z nadpłatami powstałymi wskutek wyroków TK.

    Stawki VAT 2024 - zmiany w stawkach obniżonych od 1 kwietnia

    Stawki VAT od 1 kwietnia 2024 roku ulegną zmianie. Pojawi się nowa lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc. Stawka obniżona obejmie m.in. usługi kosmetyczne, manicure i pedicure.

    Fundacja rodzinna - podatkowe konsekwencje zbycia udziałów

    Otaczające nas środowisko prawno-ekonomiczne dynamiczne oddziałuje na wszystkich, dlatego wśród pojawiających się pytań coraz częstszymi są te odnoszące się do fundacji rodzinnej, która zapewnia kuszące preferencje podatkowe.

    Składka zdrowotna 2024. Min. Leszczyna: będą zmiany ale powrót do zasad sprzed Polskiego Ładu zbyt kosztowny

    Jeszcze w bieżącym tygodniu minister zdrowia razem z ministrem finansów przedstawią premierowi Tuskowi propozycje zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Taką informację przekazała 18 marca 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna.

    Zmiany w akcyzie od 2025 roku - opodatkowanie saszetek nikotynowych

    Ministerstwo Finansów chce zmienić od 2025 roku przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie saszetek nikotynowych. W komunikacie z 18 marca 2024 r. MF przedstawiło propozycje zmian. Resort zaprasza zainteresowanych tymi zmianami na spotkanie w celu uzgodnienia treści tej nowelizacji.

    "Nie stać nas na cztery dni pracy". Jednak skrócenie czasu pracy może ograniczyć zwolnienia

    "Skrócenie czasu pracy, np. do czterech dni w tygodniu nie zostanie zrównoważone przez wzrost zatrudnienia. Produkcja krajowa zmniejszy się, a wraz z nią zmniejszą się dochody ludności" – mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Wymiana walut w firmie. Jak to robić z korzyścią dla biznesu?

    Wymiana walut? Pierwsze skojarzenia to zagraniczne wakacje czy kredyt we frankach. Patrząc jednak na oficjalne statystyki wymiany handlowej to firmy operują dziś w wielu walutach. Tym bardziej, że coraz więcej firm prowadzi ekspansję zagraniczną, wychodząc na nowe rynki.

    Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

    Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

    REKLAMA