| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Rachunkowość non-profit > Najem lokalu w księgach rachunkowych jednostek non profit

Najem lokalu w księgach rachunkowych jednostek non profit

Prowadzenie działalności statutowej i ewentualnie gospodarczej przez jednostkę non profit wymaga dysponowania stosownym lokalem. Najczęściej są to pomieszczenia wynajmowane przez organizację. Efektem zawarcia umowy najmu lokalu jest powstanie różnorakich operacji gospodarczych, które - z uwagi na ich istotność - muszą być ujęte w księgach rachunkowych.

W przeciwnym wypadku, gdy poniesione koszty w obcych środkach trwałych nie spełniają wymienionych wyżej warunków, są traktowane jak koszty remontów. Służą one bowiem przywróceniu wartości użytkowej obiektu trwałego przy zachowaniu go w dotychczasowym stanie.

Wydatki na remont lokalu są traktowane w całości jako koszty działalności operacyjnej najemcy danego okresu sprawozdawczego. Z kolei koszty ulepszenia środka trwałego są ujmowane na koncie „Środki trwałe w budowie” - do czasu zakończenia prac.

Po ich zakończeniu przyjęta do użytkowania wartość ulepszenia w obcym lokalu jest traktowana jako składnik majątku jednostki non profit podlegający amortyzacji.

Przy czym okres i stawki amortyzacji należy określić, uwzględniając przewidywany czas trwania umowy najmu.

Przykład

Fundacja wykonywała prace modernizacyjne w wynajętym na okres 5 lat lokalu, za zgodą właściciela. Wykonanie tych prac w całości zostało zlecone firmie remontowo-budowlanej, która po ich wykonaniu wystawiła fakturę VAT na kwotę brutto 24 400 zł, w tym podatek VAT naliczony 4400 zł. Przyjęto do użytkowania inwestycje w wynajmowanym lokalu na podstawie protokołu odbioru. Amortyzacja ulepszeń będzie dokonywana w okresie 5 lat metodą liniową.

Operacje gospodarcze i ich ewidencja:

1. Faktura VAT dokumentująca poniesienie wydatków w wynajmowanym lokalu - po zakończeniu prac:

a) wartość netto: 20 000 zł Wn konto „Środki trwałe w budowie”

b) kwota VAT: 4 400 zł Wn konto „VAT naliczony”

c) wartość brutto: 24 400 zł Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”

2. Przyjęcie do użytkowania ulepszeń w wynajmowanym lokalu na podstawie protokołu odbioru 20 000 zł

Wn konto „Środki trwałe”

Ma konto „Środki trwałe w budowie”

3. Dokonane odpisy amortyzacyjne od inwestycji w wynajmowanym lokalu: (24 400 zł : 60 m-cy) = 406,60 zł

Wn konto „Koszty administracyjne”

Ma konto „Umorzenie środków trwałych”

Ewidencja opłat czynszowych za wynajęcie lokalu

Zasadniczym obowiązkiem jednostki non profit, wynikającym z umowy najmu lokalu, jest zapłata czynszu. Jego wysokość oraz sposób i termin płatności powinna określać umowa najmu. Ze względu na termin czynsz może być płatny:

a) z góry,

b) miesięcznie,

c) z dołu.

Czynsz opłacany z góry stanowi u najemcy czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów i jest ujmowany w momencie jego zapłaty na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Przy tym koszty najmu dotyczące bieżącego okresu sprawozdawczego są odnoszone za konto „Koszty administracyjne”.

Przykład

Jednostka non profit wynajęła lokal na działalność statutową. Zgodnie z umową najmu czynsz jest opłacany z góry za cały rok.

1. Otrzymano fakturę VAT za wynajęcie lokalu za okres od 1 sierpnia 2008 r. do 31 lipca 2009 r., w kwocie:

a) wartość netto: 36 000 zł

b) VAT naliczony: 7 920 zł

c) kwota brutto: 43 920 zł

2. Czynsz za wynajem lokalu w kwocie (36 000 zł : 12 m-cy) = 3000 zł zaliczono do kosztów bieżącego okresu sprawozdawczego:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czynsz płatny miesięcznie stanowi koszt prowadzonej działalności w jednostce non profit i jest ujmowany na koncie „Koszty administracyjne” w momencie jego poniesienia. Wpływa on na wielkość wyniku finansowego danego okresu sprawozdawczego. Czynsz z tytułu umowy najmu lokalu, płatny miesięcznie, udokumentowany fakturą VAT, ujmuje się następująco:

a) wartość netto Wn konto „Koszty administracyjne”,

b) podatek VAT naliczony Wn konto „VAT naliczony”,

c) wartość brutto czynszu Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (w analityce imienne konto wynajmującego).

Z kolei czynsz płatny z dołu, udokumentowany fakturą VAT wystawioną przez wynajmującego po wykonaniu usługi, ujmuje się w księgach rachunkowych z chwilą korzystania z usługi, jako bierne rozliczenia międzyokresowe.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Siwik

Specjalista ds. księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »