| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Sprawozdawczość > Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.


Jeśli prezent przekazywany jest podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, to niezależnie od tego, czy jest to podmiot krajowy czy zagraniczny, na organizatorze akcji promocyjnej nie ciążą żadne obowiązki podatkowe. Oznacza to, że nie ma on również obowiązku informacyjnego, jak ma to miejsce w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Firma otrzymująca gratis powinna określić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową, czyli czy może być przedmiotem obrotu, czy też nie. Dopiero określenie wartości handlowej prezentu generuje przychód po stronie obdarowanego podmiotu. Wartość otrzymanego prezentu nie ma tu znaczenia.

Jeśli otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to powstały przychód powinien być doliczony do innych przychodów z działalności. Jeżeli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przychodu.

Jak rozliczyć w kosztach spotkanie wigilijne

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach


Koszty uzyskania przychodu u organizatora akcji


Co do zasady wydatki ponoszone przez podatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Służy to zachęceniu klientów do dokonywania zakupów towarów podatnika. Niestety, w praktyce wydawanie gratisów może być postrzegane niekiedy jako działanie o charakterze reprezentacyjnym. Takie zakwalifikowanie powoduje jednak niekorzystne skutki podatkowe po stronie organizatora akcji.

Przy kwalifikowaniu wydatków na zakup przedmiotów przekazanych w formie gratisu do kosztów podatkowych należy się upewnić, czy nie są to wydatki na reprezentację, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT.


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Nowoczesnych Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Jakie są skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dobrzycka

salon i sklep internetowy 9design

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »