| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Sprawozdawczość > Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.


Porada pochodzi z serwisu:

 



Żadna ustawa nie definiuje pojęć promocji i reklamy. Ich zdefiniowanie jest istotne dla przekazującego, aby darowizna nie została uznana za formę reprezentacji. Jak wynika z orzecznictwa sądów oraz interpretacji podatkowych, o ile reklama niewątpliwie sprzyja budowaniu długookresowego wizerunku firmy, o tyle innym celom, bardziej doraźnym, służy promocja sprzedaży.


SŁOWNICZEK

Promocja to czynności związane z oddziaływaniem na klientów, nabywców, polegające na nakłanianiu ich do nabywania oferowanych towarów i usług. Z kolei reklama to pojęcie szersze, rozumiane m.in. jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, w celu zachęcenia odbiorców do nabywania określonych towarów lub usług.


Prezenty świąteczne dla pracowników - PIT i składki ZUS


Skutki u otrzymującego prezent


Otrzymanie prezentu w postaci gratisu powoduje określone skutki podatkowe u osoby obdarowanej. Osoba ta otrzymuje nieodpłatne przysporzenie majątkowe, które generuje przychód. Jego rozliczenie jest uzależnione od statusu osoby otrzymującej prezent. Może być to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub jednostka prowadząca działalność gospodarczą.


Dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej otrzymanie prezentu stanowi przychód z innych źródeł, jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy o PIT). Przychód ten może być jednak zwolniony od podatku.

Jeżeli organizator akcji promocyjnej (reklamowej) wręczy osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej upominki i gadżety o wartości nieprzekraczającej 200 zł (np. kalendarz, długopis, kubek) i osobami tymi nie są pracownicy organizatora ani osoby pozostające z nim w stosunku cywilnoprawnym, to wartość tych upominków nie stanowi przychodu dla osoby otrzymującej. Jeśli jednak jednorazowa wartość prezentu przekracza 200 zł, opodatkowaniu podlega cała jego wartość, nie tylko nadwyżka ponad ten limit. Wartość pieniężną prezentu w takim przypadku należy określić na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o PIT.


INFORFK:
Jak udokumentować przekazanie gratisów


W przypadku wydania osobie fizycznej prezentu o wartości większej niż 200 zł organizator akcji promocyjnej zobowiązany jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Powinien ją przekazać podatnikowi (obdarowanemu) i właściwemu urzędowi skarbowemu, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego (art. 42a ustawy o PIT). Co istotne, organizator akcji nie jest płatnikiem podatku dochodowego. To obdarowany podatnik zobowiązany jest wykazać przychód w swoim zeznaniu rocznym i opodatkować wraz z innymi przychodami.


UWAGA!

Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie dotyczy świadczeń dokonywanych na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT). Kwota 200 zł odnosi się wyłącznie do wartości jednorazowego prezentu. Nie jest to limit miesięczny, kwartalny czy roczny.


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stefanowicz

Dyrektor Zespołu ds. Cła i Akcyzy w KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »