REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki kontroli skarbowej - zdarzenie po dniu bilansowym

Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku przeprowadzonej w 2006 r. kontroli urzędu skarbowego w zakresie prawidłowości zadeklarowania podatku dochodowego od osób prawnych za 2003 r. ustalono zobowiązanie podatkowe w wysokości wyższej, niż spółka zadeklarowała. W związku z tym nałożono na spółkę również dodatkową karę za zaniżenie podatku. Czy spółka powinna dokonać korekty sprawozdania finansowego za 2003 r.?
RADA

 

Skutki kontroli skarbowej w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego spółka ujmie w księgach bieżącego roku jako błąd podstawowy (przy założeniu, że jego wysokość jest istotna). Dodatkowa kara będzie ujęta w „Pozostałych kosztach operacyjnych” w roku ich poniesienia. Nie dokonuje się korekty sprawozdania finansowego za kontrolowany rok.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 12 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe zamyka się nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego, a ostatecznie najpóźniej w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy. Zatwierdzenie sprawozdania musi nastąpić nie później niż w szóstym miesiącu od dnia bilansowego. Jeżeli rok obrotowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, sprawozdanie finansowe powinno być zatwierdzone do 30 czerwca następnego roku, a ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych musi nastąpić do 15 lipca. Zamknięcie ksiąg wyklucza możliwość dokonywania w nich zapisów.

Stąd wniosek, że nie ma możliwości korekty ksiąg i sprawozdania finansowego za 2003 r. z powodu zmiany wartości podatku oraz kary nałożonej na jednostkę w wyniku kontroli skarbowej przeprowadzonej w 2006 r. Trudno przypuszczać, żeby księgi za 2003 r. nie były w 2006 r. nadal ostatecznie zamknięte, a sprawozdanie finansowe nie było zatwierdzone.

Sposób księgowania zdarzeń przedstawionych w pytaniu reguluje art. 54 ustawy. Wynika z niego, że sprawozdanie finansowe można zmienić o skutki istotnych zdarzeń wyłącznie przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy. Po zatwierdzeniu skutki tych zdarzeń ujmuje się w księgach tego roku, w którym otrzymano informacje o tych zdarzeniach. Jeżeli zdarzenia dotyczą lat ubiegłych i na skutek ich wystąpienia nie można uznać sprawozdania finansowego za te lata za rzetelne, występuje błąd podstawowy.

Zgodnie z literaturą przedmiotu błąd podstawowy może wystąpić m.in. w wyniku następujących zdarzeń:

- zmiany wartości bilansowej zapasów, wynikającej z nieznajomości prawa bilansowego, zawyżenia wyceny zapasów z powodu aktywowania stałych pośrednich kosztów produkcji w części dotyczącej niewykorzystywanych zdolności produkcyjnych),

nieprawidłowego ustalenia wartości podatku dochodowego w latach ubiegłych,

- celowego zaniżenia lub zawyżenia wartości aktywów lub pasywów.

Do błędów podstawowych nie zalicza się:

- błędów nieistotnych, np. o wartości 5% zysku netto,

- skutków zmian szacunków, np. odpisów aktualizujących,

- skutków zmian zasad polityki rachunkowości,

- skutków wydarzeń, o których jednostka, sporządzając w przeszłości sprawozdanie finansowe, nie mogła wiedzieć, np. skutków wyroków sądowych.

Skutki błędów podstawowych odnosi się na kapitał własny i wykazuje w pozycji A.VII pasywów bilansu jako „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Takim błędem może być podatek dochodowy za lata ubiegłe ustalony na skutek kontroli skarbowej.

Odmiennie należy jednak potraktować drugi element zobowiązania wobec urzędu skarbowego, tj. karę. Jednostka, sporządzając za 2003 r. sprawozdanie, nie mogła przypuszczać, że w 2006 r. zostanie obciążona karą przez organ skarbowy. Dlatego kara nie będzie stanowiła błędu podstawowego. Należy ją zaewidencjonować pod datą otrzymania decyzji na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

Zgodnie z art. 3 ust. 32 pozostałe koszty i przychody operacyjne to koszty i przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną, takie jak odszkodowania, kary i grzywny, także te orzeczone w postępowaniu karnym czy karnoskarbowym.

Przykład

Urząd skarbowy przeprowadził w spółce kontrolę prawidłowości zadeklarowania podatku dochodowego od osób prawnych za 2003 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodu na kwotę 200 000 zł i zaniżyła dochód do opodatkowania na taką samą kwotę. Podatek od kwoty zaniżenia dochodu wyniesie 54 000 zł (według obowiązującej w 2003 r. stawki 27%). Ponadto urząd skarbowy nałożył na spółkę karę w wysokości 20 000 zł. W przykładzie pomija się kwestię odsetek od zaległości podatkowych.

Ewidencja księgowa

1. Zarachowanie zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych:

Wn„Rozliczenie wyniku finansowego” 54 000

Ma„Rozrachunki publicznoprawne” 54 000

- w analityce „Podatek dochodowy od osób prawnych”

2. Zarachowanie zobowiązania z tytułu nałożonej kary:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 20 000

- w analityce „Odszkodowania, kary i grzywny”

Ma„Rozrachunki publicznoprawne” 20 000

- w analityce „Podatek dochodowy od osób prawnych”

3. Zapłata podatku dochodowego wraz z karą za pośrednictwem banku:

Wn„Rozrachunki publicznoprawne” 74 000

- w analityce „Podatek dochodowy od osób prawnych”

Ma„Rachunki bankowe” 74 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Należy jednak zwrócić uwagę, że powyższy sposób księgowania wystąpi, jeżeli wartość podatku będzie istotna. Jeśli ta wartość jest nieistotna, ujmuje się ją w ciężar konta „Podatek dochodowy i inne obciążenia wyniku finansowego” roku bieżącego. Należy podkreślić, że to sama jednostka określa w polityce rachunkowości granice istotności. Może to być np. 5% zysku netto lub 1% sumy bilansowej.

Skutki błędów podstawowych ujmuje się, oprócz pozycji A.VII pasywów bilansu, także w „Zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym” w poz. 1 oraz w „Informacji dodatkowej” w pkt 5, gdzie podawane są informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych ujętych, w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego.

- art. 3, 12, 53 i 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Krystyna Michaluk

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie - trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl Ministerstwo Finansów w piątek poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA