| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Sprawozdawczość > Można odstąpić od spisu środków trwałych

Można odstąpić od spisu środków trwałych

Spis z natury środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym można przeprowadzać raz na cztery lata. W pozostałych latach konieczna jest weryfikacja sald tych aktywów.


Niektóre składniki majątku inwentaryzuje się drogą spisu z natury raz na cztery lata. Jak powinna postąpić w przypadku takich aktywów spółka, która kończy pierwszy rok prowadząc księgi rachunkowe? Czy w tym roku musi przeprowadzić ich inwentaryzację, czy może to zrobić w kolejnych latach - pyta czytelnik w liście do redakcji.

Ewa Sobińska, biegły rewident, prezes zarządu ABES Audyt, zwraca uwagę na art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, terminy i częstotliwość inwentaryzacji drogą spisu z natury uważa się za dotrzymaną, jeżeli środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie znajdujących się na terenie strzeżonym przeprowadza się raz na cztery lata.

Ekspert wyjaśnia, że inwentaryzacja tych aktywów może być przeprowadzona w dowolnym terminie. Jednostka kończąca pierwszy rok obrotowy może wybrać termin przeprowadzenia inwentaryzacji w trakcie kolejnych trzech lat (pierwszy już minął).

- Musi być jednak spełniony warunek, aby okres między ostatnią inwentaryzacją a następną nie przekroczył czterech lat - twierdzi nasza rozmówczyni.

Należy jednak pamiętać, że nie zwalnia to jednostki z przeprowadzenia inwentaryzacji poprzez weryfikację. Ewa Sobińska przypomina, że na ostatni dzień roku obrotowego jednostka powinna dokonać inwentaryzacji drogą weryfikacji sald składników majątkowych nieobjętych spisem z natury. Weryfikacja polega na porównaniu danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości tych składników.

- Konieczne jest także zweryfikowanie prawidłowości odpisów umorzeniowych - wyjaśnia prezes ABES Audyt.

Dodaje, że przeprowadzenie weryfikacji sald potwierdza się w protokole, z którego będzie wynikało, jakie salda i z jakim efektem poddano weryfikacji. W przypadku stwierdzenia rozbieżności należy je wyjaśnić i odpowiednio skorygować stany ewidencyjne w księgach roku obrotowego zakończonego dniem bilansowym, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK