| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Zasady ogólne

Jak w księgach rachunkowych ująć błędy

Aktualizacja: 30.07.2008

Ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego błędy ujmuje się w księgach rachunkowych roku, w którym nieprawidłowości zostały wykryte. »

Dwa sposoby ujmowania opłat sądowych

Aktualizacja: 30.07.2008

Jedną z możliwości ujęcia kosztów sądowych jest zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych w dacie ich poniesienia. Ten sposób jest zgodny z ujęciem podatkowym. »

Jak właściwie ustalić moment poniesienia kosztów

Aktualizacja: 23.06.2008

W jaki sposób podatnicy prowadzący księgę przychodów i rozchodów przy zastosowaniu metody kasowej powinni określać moment poniesienia kosztu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? »

W jaki sposób rozliczyć korektę umorzenia

Aktualizacja: 10.06.2008

W 2006 roku ponieśliśmy nakłady na budynek biurowy, które zakwalifikowano jako remont. Po kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej okazało się, że było to ulepszenie, musimy więc skorygować umorzenie. W którym roku mam to zaksięgować? Czy mogę w 2007 roku, skoro jeszcze nie zatwierdzono sprawozdania? »

Czy opłata za wniosek patentowy jest kosztem finansowym

Aktualizacja: 05.06.2008

Firma wpłaciła do Urzędu Patentowego opłatę za zgłoszony wniosek. Na jakie konto powinno się księgować takie opłaty? Czy stanowią one koszty finansowe? »

Jak rozliczać rachunkowo płatności dla pracowników w formie akcji

Aktualizacja: 26.05.2008

W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosło zastosowanie systemów wynagrodzenia pracowników akcjami emitowanymi przez jednostkę (stanowiących tzw. świadczenia kapitałowe lub inaczej nazywane jako programy opcji pracowniczych). Jak tego typu płatności należy rozliczać pod względem rachunkowym? »

Według jakiego kursu należy zaksięgować zwrot towarów

Aktualizacja: 07.05.2008

Nasza firma kupiła towary w Chinach i po jakimś czasie zwróciła je. Jaki należy zastosować kurs przy księgowaniu zwrotu towarów? Kurs z SAD, kurs NBP czy kurs z pierwotnej faktury zakupu? »

Jak zaksięgować opłaty w leasingu operacyjnym

Aktualizacja: 30.04.2008

Opłaty w leasingu operacyjnym w księgach rachunkowych leasingobiorcy mogą zostać zaliczone do kosztów równomiernie w ciągu całego okresu trwania umowy. »

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać konta nieużywane przez jednostkę

Aktualizacja: 21.04.2008

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie? »

Jak zaksięgować sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

Aktualizacja: 16.04.2008

Jak mam zaksięgować sprzedaż samochodu osobowego wykupionego po leasingu (operacyjnym). Samochód nie jest wzięty do środków trwałych firmy. Wartość wykupu samochodu jest wielokrotnie niższa niż cena, po której ma być sprzedany. Czy muszę robić aktualizację? »

Jak zaksięgować aport w spółce jawnej

Aktualizacja: 10.04.2008

W spółce jawnej jeden ze wspólników sprzedał 20 grudnia 2007 r. samochód osobowy wprowadzony na stan środków trwałych. Wartość początkowa samochodu wynosi 56 756 zł, a wartość umorzenia na 31 listopada 2007 r. 46 721 zł. Faktura VAT była wystawiona na kwotę 53 tys. zł VAT w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 2. Jak wyksięgować ze stanu środków trwałych wartość i umorzenie oraz jak zaksięgować samą fakturę VAT? »

Jak usługi związane z kupnem zwiększają cenę zakupu materiałów

Aktualizacja: 09.04.2008

Czy usługi takie jak np. cięcie materiału zwiększają cenę zakupu materiału, jeżeli księgi prowadzi się w cenach nabycia, czy też są to usługi obce? »

Odsetki od kredytu powiększają wartość środka trwałego w budowie

Aktualizacja: 08.04.2008

Odsetki od kredytu zaciągniętego na budowę środka trwałego powiększają jego wartość. Jest tak jednak tylko do momentu przyjęcia tego aktywa do używania. »

Jakie informacje formalne powinny zawierać dokumenty sprzedaży

Aktualizacja: 04.04.2008

Każda jednostka gospodarcza dysponuje własnymi wzorami faktur czy rachunków, jednak minimalny zakres informacji, jaki powinny one zawierać, określają odpowiednie przepisy. »

Jak ująć składki do ZUS na przełomie roku

Aktualizacja: 02.04.2008

Mam pytanie dotyczące wynagrodzeń za grudzień 2007 r., które wypłaca się w styczniu 2008 r. Jak mam ująć w księgach rachunkowych ZUS w 2008 roku, aby był kosztem podatkowym w momencie zapłaty do ZUS? Jestem na księgach handlowych i zaksięgowałam ZUS w 2007 roku jako koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i wykazałam w rachunku zysków. Jak teraz to mam ująć w 2008 roku? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »