| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Zasady ogólne > Czy potwierdzać należności zerowe

Czy potwierdzać należności zerowe

Czy w ramach rocznej inwentaryzacji mamy obowiązek potwierdzać należności zerowe? Jeśli tak, to czy możemy je zinwentaryzować wcześniej, np. w listopadzie?


RADA

Ustawa o rachunkowości nie zwalnia z obowiązku inwentaryzacji rozrachunków wykazujących w księgach rachunkowych salda zerowe. Inwentaryzacji należności można dokonać zarówno na dzień bilansowy (tj. 31 grudnia), jak i na dowolny dzień okresu od 1 października do 15 stycznia. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Istota inwentaryzacji należności polega na sprawdzeniu realności ich stanu wykazywanego w księgach rachunkowych. W większości wypadków inwentaryzacja rozrachunków następuje drogą uzgodnienia salda z kontrahentem. Wyjątkami, które inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości (art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości), są salda:

• należności spornych i wątpliwych,

• należności od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej,

• należności od kontrahentów, którzy prowadzą działalność gospodarczą, ale nie prowadzą ksiąg rachunkowych,

• rozrachunków z tytułów publicznoprawnych,

• innych należności, gdy uzgodnienie salda z uzasadnionych przyczyn nie było możliwe.

A zatem wszystkie inne należności (tj. niewymienione wyżej) powinny być zinwentaryzowane przez uzyskanie od kontrahenta potwierdzenia salda. Zanim nie otrzymamy od kontrahenta potwierdzenia salda (nawet zerowego), nie można stwierdzić z całą pewnością, że saldo, które widnieje w naszych księgach rachunkowych, jest realne i zgodne (prawidłowe) z rzeczywistością. Potwierdzanie sald zerowych jest w szczególności uzasadnione:

• w przypadku kontrahentów, z którymi przeprowadzono wiele transakcji w ciągu roku (mnogość transakcji sprzyja możliwości popełnienia błędu ewidencyjnego),

• w przypadku istotnych kwotowo transakcji z kontrahentami (nawet jeśli jest to jedyna transakcja z danym kontrahentem w ciągu roku).

Ustawa o rachunkowości wprost wskazuje (art. 26 ust. 1 pkt 2-3), że inwentaryzację należności przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Termin i częstotliwość inwentaryzacji należności uznaje się jednak za dotrzymane, jeśli rozpoczęto ją nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości), przy czym stan należności wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

Oznacza to, że inwentaryzacji takiej można dokonać zarówno na dzień bilansowy (tj. 31 grudnia 2007 r.), jak i na dowolny dzień okresu od 1 października 2007 r. do 15 stycznia 2008 r. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy jednostka decyduje się na ustalanie stanu należności na dzień inny niż dzień bilansowy, to:

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria BSJP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »