| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Zasady ogólne > Inwentaryzacja: Można stosować arkusze spisowe

Inwentaryzacja: Można stosować arkusze spisowe

Jeżeli spółki posiadają duże ilości środków trwałych, dopuszczalne jest przy ich inwentaryzacji korzystanie z arkuszy spisowych z wpisanymi nazwami takich składników majątku jednostki.


Spółka, w której pracuje nasz czytelnik, posiada kilkaset środków trwałych. W związku z tym ma on wątpliwości dotyczące ich inwentaryzacji drogą spisu z natury. Powstaje bowiem wątpliwość, czy od razu można wydrukować w arkuszu spisowym nazwy objętych inwentaryzacją środków trwałych czy też komisja sama musi wpisywać ręcznie te nazwy.

Naszym zdaniem, ułatwienie takie jest dopuszczalne.

Katarzyna Szaruga, biegły rewident, dyrektor departamentu audytu w Europejskim Centrum Audytu, przyznaje, że inwentaryzacja środków trwałych drogą spisu z natury w spółkach dysponujących znacznymi zasobami, znajdującymi się w różnych miejscach, może rodzić utrudnienia w przeprowadzeniu tego spisu w sposób kompletny, dokładny, a zarazem sprawny, tak aby w możliwie małym stopniu zakłócić normalną działalność spółki. Pracochłonność spisu z natury powoduje, że odgrywa on w całokształcie inwentaryzacji dominującą rolę. Według eksperta należy go zatem przeprowadzić w sposób możliwie najkrótszy i jak najbardziej sprawny. Przepisy nie precyzują dokładnie, jakie muszą być spełnione przesłanki, aby uznać spis z natury za prawidłowy.

- Uważam, że dużym usprawnieniem w przeprowadzeniu spisu z natury w spółkach posiadających kilkaset pozycji rzeczowego majątku trwałego jest dopuszczenie możliwości korzystania z arkuszy spisowych z wypełnionymi nazwami środków trwałych - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że znacznie usprawni to przeprowadzenie inwentaryzacji i nie spowoduje zniekształcenia rzeczywistego obrazu posiadanego przez spółkę majątku, pod warunkiem przestrzegania podstawowych zasad. Po pierwsze, w trakcie spisu powinien następować wiarygodny, komisyjny pomiar i rejestracja poszczególnych, posiadanych przez jednostkę składników majątku przez osoby kompetentne, niezainteresowane wynikami spisu.

- Poza tym spisujący nie mogą być informowani o ilości i jakości spisywanych składników, gdyż wówczas łatwo przyjąć stan ewidencyjny za rzeczywisty - podkreśla Katarzyna Szaruga.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Polska Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »