| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Zasady ogólne > Prowadzenie ksiąg rachunkowych w ustawie o doradztwie podatkowym

Prowadzenie ksiąg rachunkowych w ustawie o doradztwie podatkowym

Z dniem 10 sierpnia 2014 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Nowelizacja wprowadziła szereg zmian także w ustawie o doradztwie podatkowym, m.in. do ustawy trafił zapis o prowadzeniu ksiąg rachunkowych.

Zakres czynności doradztwa podatkowego po 10 sierpnia 2014 r.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym, od 10 sierpnia 2014 r. czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Ustawa deregulacyjna zmieniła brzmienie punktu 2 ustawy, w którym wymienione zostały księgi rachunkowe. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami doradcy podatkowi mogli prowadzić księgi rachunkowe w oparciu o postanowienia art. 76a ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Przepis ten został jednak uchylony.

Polecamy: Deregulacja zawodów księgowych w 2014 r.

W efekcie uchylenia przepisu ustawy o rachunkowości nastąpiła deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, tzn. zniesiony został obowiązek posiadania certyfikatu księgowego przez przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie działalność w zakresie usługowego prowadzeni ksiąg rachunkowych mogą wykonywać wszyscy przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą dokonywane przez osoby, które:

-  mają pełną zdolność do czynności prawnych,

- nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych po 10 sierpnia 2014 r.

Dodatkowo, przedsiębiorcy wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będą obowiązane, tak jak dotychczas, do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Bartkowiak

Konsultant/Zespół Doradców Unijnych SmartConsulting S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »