| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Zasady ogólne

Jak przechowywać dokumentację księgowo-podatkową

Aktualizacja: 16.04.2013

Prawidłowe przechowywanie dokumentacji księgowo-podatkowej jest niezwykle istotne, choć niedoceniane w praktyce. Przepisy dotyczące przechowywania dokumentacji są rozproszone w różnych aktach prawnych. Jak zatem prawidłowo przechowywać i archiwizować dokumentację księgową? »

Ewidencja kosztów w jednostce usługowej

Aktualizacja: 28.11.2011

Jednostki usługowe mogą samodzielnie realizować zlecenia otrzymane od swoich odbiorców lub mogą świadczyć usługi przy udziale podwykonawców. Odpowiednia ewidencja kosztów umożliwia prawidłową kalkulację kosztów przypadających na daną usługę oraz ułatwia ustalenie ceny świadczonych usług. »

Outsourcing księgowości to produkt "gotowy" czy dedykowany dla konkretnego klienta

Aktualizacja: 11.03.2014

Organizacji rachunkowości w jednostce nie określają żadne przepisy i jest ona uzależniona od specyfiki danej jednostki. Zatem nie znajdziemy jednego wzorca organizacji rachunkowości, który będzie dobrze funkcjonował we wszystkich jednostkach. »

Ustanowienie odrębnej własności lokalu w księgach firmy

Aktualizacja: 28.11.2011

Firma poniosła koszty wkładu budowlanego na budowę mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie chce ustanowić własność. W związku z tym wystąpiła do spółdzielni o przyjęcie w poczet członków, dokonała wpłaty wpisowego oraz nabyła pięć udziałów członkowskich. Jak należy zaksięgować poniesione koszty? Co one oznaczają na tym etapie ustanowienia własności? Jaki będzie dalszy etap postępowania? »

Odpowiedzialność karna księgowego

Aktualizacja: 16.04.2013

Praca księgowego wiąże się z szerokim zakresem obowiązków, m.in.: prowadzeniem ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych, rozliczeniem podatków czy składek ZUS. Tak szeroki zakres obowiązków wiąże się z przyjęciem odpowiedzialności, w tym często również tej karnej. W artykule omawiamy sytuacje, w których może dojść do takiej odpowiedzialności, oraz sposoby na uniknięcie lub przynajmniej złagodzenie jej skutków. »

Rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów - podstawowe kwestie związane z ich ujęciem i wyceną

Aktualizacja: 28.11.2011

Jednym z najtrudniejszych problemów, z jakimi przychodzi się zmierzyć księgowym sporządzającym sprawozdania finansowe i inne raporty wymagające przygotowania bilansów, jest prawidłowe ujęcie i wycena rezerw. »

Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą prowadzić księgi rachunkowe

Aktualizacja: 20.07.2010

Czy wspólnoty mieszkaniowe muszą stosować ustawę o rachunkowości? »

Opłata środowiskowa przy używaniu samochodów

Aktualizacja: 23.04.2010

Spółka wykorzystuje samochody w działalności gospodarczej. Czy w związku z tym powstaje obowiązek uiszczenia opłaty środowiskowej? Jeśli tak, to gdzie i do kiedy ją wpłacić? Jak ją obliczyć i ująć w księgach? »

Udostępnianie dokumentów księgowych poza firmą

Aktualizacja: 05.01.2010

Nasza firma od wielu lat współpracuje z jednym z kontrahentów, który dostarcza nam surowców do naszej produkcji. Jestem osobą wystawiającą faktury. Księgowa z tej firmy poprosiła mnie o udostępnienie faktur otrzymanych od nich za ostatni rok. Czy mogę udostępnić – jedynie na terenie firmy – nasze dokumenty księgowe temu kontrahentowi, z którym mamy bardzo dobre kontakty? »

Jak prowadzić rachunkowość oddziału

Aktualizacja: 16.12.2009

Spółki wyodrębniają w ramach swojego przedsiębiorstwa oddziały z różnych powodów. Utworzenie oddziału wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, m.in. z wydzieleniem jego księgowości, przekazaniem składników majątkowych oraz sporządzaniem łącznego sprawozdania finansowego. »

Czy dokumenty księgowe muszą być ręcznie opisane

Aktualizacja: 16.04.2013

Dopuszczalne jest zastąpienie ręcznej dekretacji dokumentu wydrukiem z systemu komputerowego. Wydruk z systemu komputerowego powinien jednak zawierać analogiczne dla ręcznego dekretu elementy. Przede wszystkim - wskazanie sposobu ujęcia dokumentu w księgach rachunkowych. »

Jakie są zasady przechowywania i niszczenia dokumentów

Aktualizacja: 07.10.2009

Zasady przechowywania dokumentów księgowych są zawarte w art. 74 ustawy o rachunkowości. Ustawa nie zawiera zasad niszczenia dokumentów. Jak zrobić to profesjonalnie? »

Zmiana zasady walutowości

Aktualizacja: 07.10.2009

Znowelizowane przepisy Kodeksu cywilnego oraz Prawa dewizowego zniosły zasadę walutowości. W związku z tym kontrahenci krajowi mogą zawierać między sobą transakcje wyrażone w walutach obcych. Do przeliczania przychodów oraz kosztów wyrażonych w walutach obcych mają zastosowanie zasady ogólne. »

Polityka rachunkowości a metoda amortyzacji

Aktualizacja: 14.04.2009

Jesteśmy na etapie tworzenia polityki rachunkowości w naszej firmie. Chcielibyśmy przyjąć stawki amortyzacyjne odpowiednie dla amortyzacji podatkowej. Czy w polityce rachunkowości powinniśmy określić przyjętą metodę amortyzacji posiadanego majątku? »

Korekta kosztów z poprzednich miesięcy

Aktualizacja: 12.03.2009

Podczas analizy kont zauważono, że w miesiącach od września do października 2008 r. w spółce zawyżono koszty. Podatek został już zapłacony. Czy należy teraz skorygować zapisy w księgach rachunkowych i dopłacić podatek z odsetkami? Jeżeli tak, to czy pisać jakieś wyjaśnienie do urzędu skarbowego? A może należy to wyrównać dopiero w rozliczeniu rocznym? »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Melonet

Agencja SEM zajmująca się marketingiem w Internecie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK