| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Wydatki na organizację bankietu nie są kosztem

Wydatki na organizację bankietu nie są kosztem

Spółka, która ponosi wydatki na organizację bankietu, nie może zaliczyć ich do kosztów podatkowych, gdyż są to wydatki na reprezentację. Jest tak nawet gdyby przyjąć, że zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami a wzrostem przychodów.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Fragment pisma w tej sprawie przedstawiamy poniżej.

 

(...) W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje cykliczne imprezy okolicznościowe. W związku z organizowanymi imprezami Spółka ponosi określone wydatki, takie jak koszty wynajmu i przygotowania sali, koszty organizacji bankietu, koszty podróży dla części z zapraszanych gości oraz ich zakwaterowania, koszty stylizacji (makijażu, fryzur) dla gwiazd lub osób prowadzących uroczystość. Celem organizowanych imprez jest zwiększenie poczytności i sprzedawalności określonych tytułów prasowych, a zatem zwiększenie przychodów Spółki. Przychylając się do stanowiska Spółki, należy uznać, że ponoszone wydatki mogą przyczynić się do wzrostu przychodów. Jednakże okoliczność ta nie może w tym konkretnym przypadku być wyłączną przesłanką decydującą o zaliczeniu tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Należy bowiem rozstrzygnąć, czy poniesione wydatki nie podlegają wyłączeniu z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 cytowanej ustawy. Tym samym zasadne będzie skupienie się na organizacji i charakterze opisanej imprezy bez uwzględniania związku wydatków z przychodem, gdyż okoliczność ta, jak wspomniano powyżej, nie budzi wątpliwości.

 

Czy wszystkie wydatki związane z imprezą promocyjną marki zaliczamy do kosztów>>

 

Wydatki związane z organizacją bankietu, nawet gdyby przyjąć, iż zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między wydatkami a wzrostem przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, to wydatek ten właśnie z uwagi na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z przedstawioną regulacją prawną wydatki na reprezentację, jeżeli nawet wpływają na zwiększenie przychodu, wolą ustawodawcy nie zostały uznane za wydatek o charakterze kosztów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

 

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych materiały z logo firmy przekazane kontrahentom>>

 

Pozostałe natomiast wydatki, tj. koszty wynajęcia sali i jej przygotowania, koszty zakwaterowania gości, koszty podróży, koszty stylizacji, można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy. Koszty te, z uwagi na to, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, mają wpływ na osiągany przez Spółkę przychód oraz jeżeli nie mają charakteru reprezentacji (okazałości czy wystawności), można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Tak samo koszty czasu antenowego należy uznać za koszt mający wpływ na osiągany przez Spółkę przychód. Wydatki te należy zaklasyfikować do wydatków Spółki przeznaczonych na reklamę swojej działalności. Zatem wydatki na czas antenowy będą stanowiły koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.(...)

Interpretacja indywidualna z 3 lipca 2009 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPB5/423-188/09-2/DG

oprac. Sławomir Biliński

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »