| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Rozliczenie VAT w okresie przejściowym

Rozliczenie VAT w okresie przejściowym

Jak każda nowelizacja ustawy, również wchodzący w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. tzw. Pakiet VAT wymaga szczególnej uwagi w kontekście prawidłowego „uchwycenia” momentu przestawienia rozliczeń VAT na nowe tory. Dotyczy to w szczególności transakcji realizowanych na przełomie lat 2009/2010.

6. Rejestracja na potrzeby VAT UE

W ustawie zmieniającej ustawę o VAT znajdziemy również odniesienie do kwestii rejestracji na potrzeby VAT UE w związku z rozszerzeniem katalogu podatników, na których, począwszy od przyszłego roku, będzie ciążyć obowiązek uzyskania NIP z literami PL.

Obecnie obowiązkowi rejestracji na potrzeby VAT UE podlegają podatnicy, którzy dokonują WDT, WNT oraz nabywają usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT i podają kontrahentom uzyskany w Polsce NIP UE, aby miejscem opodatkowania tych usług była Polska.

Konieczność uzyskania unijnego NIP w związku z dokonywaniem WDT i WNT pozostanie bez zmian. Rozszerzony zostanie natomiast obowiązek rejestracji i posługiwania się unijnym numerem w zakresie usług, tj. w związku:

• z importem usług, o których mowa w art. 28b ustawy o VAT (a więc wszelkich usług poza nielicznymi wyjątkami),

• ze świadczeniem usług na rzecz podatników unijnych, które stanowić będą dla nich import usług (poza zwolnionymi z VAT lub podlegającymi stawce 0% w państwie unijnym usługobiorcy).

Jak zastrzeżono w przepisach przejściowych, podatnicy zarejestrowani na potrzeby VAT UE na podstawie dotychczasowych przepisów będą uznani za zarejestrowanych również na potrzeby nabywania/świadczenie usług według nowych regulacji.

W przepisach przejściowych ustawodawca nie odniósł się do podatników zarejestrowanych na potrzeby VAT UE w związku z dokonywaniem transakcji WDT lub WNT. Ponieważ w ich przypadku żadne zmiany nie zaszły, nie było konieczności wprowadzania uregulowań przejściowych. Po 1 stycznia 2010 r. ich numery VAT UE oczywiście nadal pozostaną aktywne.

PRZYKŁAD

Spółka „A” jest od dłuższego czasu zarejestrowana na potrzeby VAT UE. Oprócz transakcji towarowych nabywa również liczne usługi od podmiotów zagranicznych (w tym w zakresie wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, o którym mowa w art. 28 ust. 3 ustawy o VAT). W zgłoszeniu VAT-R/UE zaznaczyła niegdyś pola dla WDT, WNT oraz nabywania usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT.

Mimo że przypadek ten nie został uregulowany w przepisach przejściowych, po 1 stycznia 2010 r. spółka „A” nie będzie obowiązana aktualizować zgłoszenia VAT-R/UE ani składać go ponownie. Nadany jej niegdyś numer VAT UE pozostanie ważny i prawidłowy.

PRZYKŁAD

Spółka „B” nie dokonuje WDT ani WNT, ale dokonuje importu usług doradczych, prawniczych oraz usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. W związku z tym w zgłoszeniu VAT-R/UE spółka „B” odznaczyła jedynie opcję nabywania usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisami przejściowymi spółka „B” nie będzie obowiązana aktualizować zgłoszenia VAT-R/UE ani składać go ponownie.

Z powodu braku jednoznacznych przepisów powstaje problem w przypadku, gdy podatnik był zarejestrowany jako podatnik VAT UE tylko do WDT lub WNT, a od 1 stycznia 2010 r. ma obowiązek posługiwać się numerem VAT UE również np. z tytułu świadczenia usług. Zdaniem autora podatnik nie musi w takim przypadku ponownie składać VAT-R, gdyż już jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Urząd potwierdza rejestrację generalnie jako podatnika VAT UE, a nie tylko do konkretnej czynności. Stanowisko to zostało potwierdzone także w Krajowej Informacji Podatkowej. Redakcja wystąpiła również do Ministra Finansów o interpretację przepisów.

7. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT)

Nowe przepisy przyniosą również istotne zmiany w zakresie rozliczania WDT. W przypadku opóźnień w otrzymaniu dokumentów potwierdzających dokonanie WDT nadal możliwe będzie zawieszenie obowiązku zastosowania stawki krajowej nawet przez dwa miesiące, ale ostatecznie dostawa będzie wykazana w miesiącu jej dokonania - czy to od razu, czy też poprzez późniejszą korektę. Wprowadzono również bardziej przejrzysty podział na WDT dokonywane przez podatników rozliczających się miesięcznie (nieważne, którego miesiąca danego kwartału) oraz kwartalnie.

Niestety, w przepisach przejściowych nie doprecyzowano, w odniesieniu do których z dokonanych na przełomie lat 2009/2010 transakcji WDT należy stosować nowe regulacje. W przypadku WDT obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Może się zatem okazać, że dla transakcji zrealizowanych pod koniec grudnia 2009 r. obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu kolejnym, tj. już w 2010 r. (z chwilą wystawienia faktury lub 15 dnia tego miesiąca w razie niewystawienia faktury).

W takiej sytuacji decydujący dla oceny, czy stosujemy obecne czy nowe przepisy, powinien być moment powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli powstanie on jeszcze przed końcem 2009 r., będziemy stosować dotychczasowe regulacje. W sytuacji gdy obowiązek podatkowy z tytułu WDT powstanie w 2010 r., właściwe będą nowe zasady rozliczania WDT.

PRZYKŁAD

Spółka „A”, rozliczająca się miesięcznie, dokonała dwóch dostaw WDT w dniu 28 grudnia 2009 r. Pierwszą z dostaw udokumentowała fakturą wystawioną 29 grudnia, natomiast dla drugiej dostawy wystawiła fakturę dopiero 3 stycznia 2010 r.

Ponieważ dla pierwszej transakcji WDT obowiązek podatkowy powstał jeszcze przed końcem 2009 r., spółka „A” będzie rozliczała WDT zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 42 ust. 12 pkt 1 oraz ust. 12a ustawy o VAT. Jeżeli spółka „A” nie zgromadzi na czas dowodów WDT, będzie zobowiązana wykazać dostawę krajową (według stawki krajowej) najpóźniej w rozliczeniu za styczeń 2010 r.

Natomiast druga z dokonanych przez spółkę „A” transakcji WDT będzie rozliczana już według nowych przepisów, tj. spółka „A” będzie mogła zawiesić obowiązek wykazania dostawy krajowej (przy braku dokumentów) nawet do marca 2010 r.

Tomasz Maicher

ekspert w zakresie VAT

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »