| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Kosztami uzyskania przychodów podatników są, między innymi, ponoszone przez nich koszty reklamy. Nie są natomiast kosztami uzyskania przychodów podatników koszty reprezentacji. W praktyce istnieje wiele problemów dotyczących kwalifikacji ponoszonych przez podatników wydatków jako kosztów reklamy lub kosztów reprezentacji.


Pojęcie reprezentacji i reklamy

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji i reklamy. Dlatego przed przystąpieniem do omówienia problemów związanych z podziałem wydatków na reprezentację i reklamę należy wskazać znaczenie tych pojęć.

Pojęcie reprezentacji dobrze zdefiniowano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 23 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 233/10). W wyroku tym WSA stwierdził:

Reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Nie należy jej zatem utożsamiać jedynie z wystawnością, okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, co wynika ze słownikowej definicji. Za reprezentację należy uznać wszelkie działania, związane z tworzeniem wizerunku firmy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane.

Z kolei pojęcie reklamy zdefiniował WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 26 marca 2009 r. (sygn. akt I SA/Go 22/09):

Reklama oznacza zatem wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach (usługach), w celu zachęcenia ich do nabywania towarów (usług) właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Należy dodać, że od reklamy często odróżnia się promocję (tj. działania mające na celu uatrakcyjnienie sprzedaży) oraz informację (tj. działania mające na celu nie tyle zachęcenie do zakupów towarów czy usług podatnika, ile rozpowszechnienie informacji o tych towarach i usługach). Pojęcie reklamy (kosztów reklamy) w dalszej części będzie obejmować również te pojęcia. Oznacza to, że przez reklamę (koszty reklamy) rozumieć należy również promocję oraz informację (koszty promocji oraz informacji).

Wydatki na zakupy (wytworzenie) upominków oznaczonych logo

Podatnicy często przekazują swoim kontrahentom różnego rodzaju upominki. Działania te mają charakter reprezentacyjny. W konsekwencji wydatki na zakup takich upominków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatników (ze względu na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). Wyjątek od tej zasady dotyczy wydatków na zakup lub wytworzenie wręczanych kontrahentom (potencjalnym kontrahentom) upominków oznaczonych logo firmy podatnika. Przy czym „logo” to znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki jej produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę firmy, jej skrót, jak i nazwę konkretnego produktu lub usługi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 grudnia 2009 r. (nr IBPBI/2/423-1047/09/PP) stwierdzono:

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

W konsekwencji, w przypadku oferowania kontrahentom prezentów z logo firmy mamy do czynienia z reklamą polegającą na promowaniu przedsiębiorstwa bez konieczności jednoczesnego bezpośredniego promowania oferowanych towarów bądź usług (interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 30 stycznia 2009 r., nr IPPB5/423-233/08-2/MW).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kompass Poland

Kompass Poland jest częścią międzynarodowego koncernu Kompass International z siedzibą we Francji, w Paryżu. Kompass International należy do tej samej grupy finansowej co firma Coface. Właścicielem grupy jest Bank Natixis.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »