| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Ulepszenia w obcych środkach trwałych

Ulepszenia w obcych środkach trwałych

Pojęciem „ulepszenie obcego środka trwałego” posługuje się ustawa o rachunkowości. Natomiast ustawy o podatkach dochodowych mówią o nakładach na inwestycje w obcych środkach trwałych. Potocznie pojęcia te są używane zamiennie.


Jednostki często ponoszą nakłady na środki trwałe będące własnością innych podmiotów, a które są przez nie użytkowane. Nakłady te mają zwykle na celu dostosowanie obcego środka trwałego do potrzeb jednostki, mają umożliwić czerpanie z niego korzyści. Z taką sytuacją możemy mieć np. do czynienia, gdy jednostka:

• wynajmie pomieszczenia biurowe, a następnie ponosi nakłady na ich przygotowanie do użytkowania, adaptację, np. wstawia ścianki działowe, maluje je, buduje sieć informatyczną itp. Później rozpoczyna eksploatację;

• używa samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego i ponosi nakłady na nadbudowę powierzchni ładunkowej,

• modernizuje maszynę, która jest użytkowana na podstawie umowy najmu albo dzierżawy,

• nieodpłatnie użytkuje lokal (umowa użyczenia) i ponosi nakłady na jego zmodernizowanie.

Oczywiście wymienione przykłady nie wyczerpują sytuacji, z jakimi możemy się spotkać w życiu. Zawsze jednak pojawia się ta sama reguła: podmiot gospodarujący ponosi nakłady umożliwiające mu korzystanie z określonej nieruchomości lub rzeczy ruchomej, które nie są jego własnością.

Ocena charakteru nakładów

Nie zawsze istnieje konieczność zaliczania nakładów poniesionych na środek trwały do kategorii ulepszenia w obcych środkach trwałych. Decydujący jest charakter ponoszonych nakładów, a w szczególności fakt, czy przysparzają one dodatkowej wartości składnikowi majątkowemu, czy zwiększają w istotny sposób osiągane korzyści ekonomiczne.

Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca - będziemy mieć do czynienia z ulepszeniami w obcych środkach trwałych, bez względu na kwotę ponoszonych nakładów.

Jeżeli natomiast odpowiemy na zadane pytanie przecząco - powinniśmy zaliczyć te nakłady do kosztów działalności jednostki.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mizera

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »