REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla zawieszających działalność gospodarczą - zmiana ustawy o rachunkowości

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju 2011 r. wejdą w życie przepisy zmieniające ustawę o rachunkowości. Nowe regulacje dotyczą niezamykania ksiąg i odstąpienia od inwentaryzacji w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Konsekwencją niezamykania ksiąg rachunkowych będzie nie tylko brak obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji, lecz również brak obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok, a co za tym idzie, zwolnienie z obowiązku jego badania, składania w rejestrze sądowym i opublikowania.

Autopromocja

Możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych

Wprowadzenie tego typu zapisów do ustawy o rachunkowości jest dostosowaniem jej do uregulowań ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Skoro jednostki mogą w trakcie zawieszenia działalności „odpocząć” od rozliczania podatku dochodowego i nie składać w tym czasie deklaracji VAT, to oczywiste staje się także wprowadzenie podobnych udogodnień w księgach rachunkowych. Uchwalone przez Sejm przepisy pozwalają, by nie zamykać ksiąg rachunkowych (a w konsekwencji nie sporządzać sprawozdania finansowego) za rok obrotowy, w którym działalność jednostki przez cały czas pozostawała zawieszona. Należy jednak zwrócić uwagę, że możliwość niezamykania ksiąg:

• jest wyłączona w przypadku, gdy w trakcie takiego roku jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych albo wystąpią inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym wymagające ujęcia w księdze rachunkowej (zatem w przypadku wystąpienia jakiegokolwiek zdarzenia o charakterze majątkowym lub finansowym przedsiębiorca jest zmuszony do ujawnienia tych zdarzeń w księgach, a tym samym zamknięcia ksiąg),

• nie ma zastosowania do emitentów papierów wartościowych zamierzających ubiegać się o dopuszczenie lub ubiegających się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku.

Należy sądzić, że zmienione przepisy w ustawie o rachunkowości dotyczące możliwości niezamykania ksiąg rachunkowych będą miały bardzo wąskie zastosowanie. Wynika to nie tylko z faktu, że zawieszanie działalności dotyczy przedsiębiorców niezatrudniających pracowników (art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), ale przede wszystkim z wprowadzenia w ustawie o rachunkowości wymienionego warunku braku wystąpienia podczas całego roku obrotowego zdarzenia o charakterze majątkowym lub finansowym. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że podczas zawieszenia działalności przez cały rok obrotowy nie wystąpi ani jedno zdarzenie wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym wymagające ujęcia w księdze rachunkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Obecnie ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw czeka na publikację w Dzienniku Ustaw.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego artykule Przerwa w prowadzeniu ksiąg rachunkowych w trakcie zawieszenia działalności - zmiana ustawy o rachunkowości


• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przenieść aktywa telekomunikacyjne? [3 modele] Aspekty prawne i podatkowe

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozostaje jedną z najpowszechniejszych form prowadzenia biznesu, a branża przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest w tym zakresie wyjątkiem. Z czasem ten model może okazać się niewystarczający ze względów biznesowych lub nieefektywny z organizacyjnego, prawnego i podatkowego punktu widzenia. Wielu przedsiębiorców na pewnym etapie zaczyna dostrzegać potrzebę reorganizacji swojego biznesu, dywersyfikacji ryzyka, uporządkowania struktur i realizacji długofalowej polityki zarządzania firmą oraz majątkiem.

Z perspektywy operatorów kluczowym aktywem jest posiadana przez nich sieć. Szczególne znaczenie dla optymalizacji biznesu powinna mieć więc kwestia prawidłowego jej ulokowania. Realia gospodarcze pokazują niesłabnącą popularność spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta forma prawna może okazać się korzystnym rozwiązaniem dla identyfikowanych powyżej potrzeb, dlatego niniejsze opracowanie skupi się na analizie wybranych metod wprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

REKLAMA