| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Premia pieniężna - bonus dla klienta a VAT

Premia pieniężna - bonus dla klienta a VAT

Opodatkowanie bądź nie premii pieniężnej, jako formy bonusu dla klienta z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotów rodziło i nadal rodzi wiele kontrowersji.

Potwierdzeniem powyższego jest również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. IPPP2-443-846/10-4/IŻ,  jak również z dnia 15.03.2011 sygn. IPPP1-443-72/11-2/EK, który stwierdza:

„(...) wskazać należy, iż przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne związane z dokonaniem od Spółki zakupów usług emisji filmów reklamowych, w związku z osiągnięciem, określonego w umowie łączącej strony, wysokości obrotu, są rabatem, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Wnioskodawca wskazał, bowiem wyraźnie, iż wysokość bonusu uzależniona będzie od wielkości osiągniętego obrotu liczonego, jako suma wartości wszystkich umów cząstkowych zawieranych przez dom mediowy w określonym czasie. Oznacza to, iż, Wnioskodawca będzie w stanie ustalić, przyporządkować, których umów cząstkowych przyznana premia dotyczy. Tym samym udzielona premia pieniężna obniży de facto wynagrodzenie z umów cząstkowych na świadczenie usług emisji filmów reklamowych zawartych z domem mediowym. W takim kształcie wzajemnych relacji finansowych i zobowiązaniowych premie pieniężne, o których mowa we wniosku nie są odrębną czynnością podlegającą opodatkowaniu, lecz zmniejszeniem podstawy opodatkowania zrealizowanych usług.(...)

Reasumując, w przypadku wypłaty kontrahentom premii pieniężnej - rabatu, Wnioskodawca będzie zobowiązany wystawić fakturę korygującą.”

A zatem interpretacje indywidualne potwierdzają tezę z wyroków sądowych, iż premia pieniężna przyznana jedynie z tytułu zrealizowania określonego poziomu obrotu, która wyliczana jest na podstawie dostaw zrealizowanych w określonym czasie na rzecz danego nabywcy, nie jest świadczeniem usługi. Ale zaprzeczają stwierdzeniu, że jest ona jedynie formą nagrody, bo nie da się jej powiązać z konkretnymi dostawami. Uważa się bowiem, że premia pieniężna wypłacana z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów, dla wyliczenia której podstawą są wszystkie dostawy na rzecz danego odbiorcy, powinna być traktowana, jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który mówi, iż podstawę opodatkowania, czyli obrót należny z tytułu sprzedaży, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). A zatem po udzieleniu rabatu powinna być wystawiona zbiorcza faktura korygująca, bowiem istnieje bezpośrednie powiązanie między udzielonym rabatem a konkretnymi dostawami, do których się on odnosi.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowy przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. Zgodnie z par. 13 ust. 2a tego rozporządzenia, w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, ma on możliwość wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej, bez konieczności powoływania się w niej na konkretne faktury pierwotne. Należy zaznaczyć, iż od 1 kwietnia 2011 r. wspomniane rozporządzenie przestało obowiązywać. W jego miejsce weszło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. o tym samym tytule, gdzie par. 13 ust. 2a został zastąpiony przez par.13 punkt 3. Treść zapisu pozostała bez zmian.

Wprowadzona przez ustawodawcę możliwość wystawiania zbiorczej faktury korygującej w stosunku do dostaw dokonanych w danym okresie na rzecz danego odbiorcy, znacznie ułatwi rozliczenia premii pieniężnych. Wcześniej, bowiem z uwagi na konieczność powoływania się w każdej fakturze korygującej na pierwotną fakturę, wystawianie faktur korygujących było z jednej strony bardzo pracochłonne, a z drugiej technicznie skomplikowane.

Podsumowując, nie sposób odmówić logiki powyższym interpretacjom w kwestii traktowania omawianych premii, jako rabatu (zwłaszcza w obliczu możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących). Należy przy tym pamiętać, iż istnieje duża różnorodność umów czy działań podejmowanych w zakresie intensyfikacji sprzedaży, wskutek czego skutki podatkowe dotyczące wypłacanych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników i dlatego należy każdorazowo zweryfikować czy mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym/świadczeniem odpłatnym z tytułu np. działań marketingowych, reklamowych (wtedy faktura sprzedaży od nabywcy), czy mamy do czynienia z nagrodą niedającą się powiązać z żadną dostawą/dostawami i niebędącą odpłatnym świadczeniem usługi (wtedy nota obciążeniowa), czy może mamy do czynienia z rabatem stanowiącym obniżkę ceny w stosunku do konkretnych dostaw (wtedy zbiorcza faktura korygująca).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 64, poz. 332)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 68, poz. 360)

- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. nr 244, poz. 1627)

Barbara Mielcarska

Menedżer

Departament Outsourcingu Rachunkowości

reklama

Autor:

Outsourcing Rachunkowości

Źródło:

Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »