| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Jak sporządzić zarządzenie w sprawie inwentaryzacji

Jak sporządzić zarządzenie w sprawie inwentaryzacji

W trakcie przygotowań do przeprowadzenia inwentaryzacji pierwszą czynnością jest zazwyczaj opracowanie wewnętrznego zarządzenia kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji. Jak prawidłowo je sporządzić?


Zarządzenie w sprawie inwentaryzacji jest niejako „aktem wykonawczym” do instrukcji inwentaryzacyjnej - obszernego dokumentu szczegółowo regulującego zasady i techniki przeprowadzania inwentaryzacji przyjęte w danej firmie. Przygotowując się do przeprowadzenia inwentaryzacji, kierownik jednostki na podstawie przepisów takiej instrukcji inwentaryzacyjnej (oraz przepisów ustawy o rachunkowości) każdorazowo wydaje zarządzenie, w którym powołuje komisję inwentaryzacyjną, zespoły spisowe, oraz precyzuje zakres i poszczególne czynności, które należy wykonać podczas przeprowadzania bieżącej inwentaryzacji.

Zarządzenie musi mieć formę pisemną. Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują procedury powoływania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych. Dlatego na potrzeby firmy zasady te powinny być opisane w instrukcji inwentaryzacyjnej.

Zwyczajowo komisja inwentaryzacyjna liczy od 3 do 6 osób (w tym: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz oraz członkowie).

• Na przewodniczącego komisji kierownik jednostki powołuje zazwyczaj osobę zajmującą w danej firmie stanowisko kierownicze, jednak nie jest to główny księgowy.

• Na pozostałych członków komisji (na wniosek przewodniczącego oraz w uzgodnieniu z głównym księgowym) kierownik jednostki powołuje osoby spośród pracowników - najlepiej, gdy są to osoby obeznane z gospodarką magazynową i znające przepisy dotyczące inwentaryzacji oraz zasady przeprowadzania spisu z natury.

Zespoły spisowe powoływane są w zależności od potrzeb do każdego rejonu (pola) spisowego. Zespoły takie liczą z reguły od 2 do 3 osób (w tym przewodniczący).

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Jak sporządzić zarządzenie w sprawie powołania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych

 


oprac. Gyöngyvér Takáts

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »