| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Umowa zlecenie - kiedy tylko podatek, a kiedy składki ZUS

Umowa zlecenie - kiedy tylko podatek, a kiedy składki ZUS

Pracodawca zlecający wykonanie określonych czynności na podstawie umowy zlecenie powinien pamiętać, aby w momencie podpisywania umowy pozyskać od zleceniobiorcy oświadczenie, na podstawie którego będzie w stanie określić jakie zobowiązania wobec ZUS i urzędu skarbowego będzie musiał uregulować.

W przypadku, gdy podstawa wymiaru składek z umowy zlecenie jest równa lub wyższa od najniżej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, taka osoba podlega ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu obowiązkowo z tego tytułu, który powstał wcześniej. Z drugiego tytułu może podlegać tym ubezpieczeniom dobrowolnie. Może również zmienić tytuł do ubezpieczeń.

Jakie są korzyści z zawierania umów zlecenia i o dzieło

Kilka umów zlecenie

Jeśli zleceniobiorca, który spełnia warunki do podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, ma zawartą jedną lub kilka umów zlecenie z innymi podmiotami, podlega obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Na swój wniosek może być objęty dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym z wybranych przez siebie pozostałych umów zlecenie. Może także zmienić tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń.

Należy pamiętać, iż zasada ta dotyczy tylko takiej sytuacji, w której zleceniobiorca wykonuje czynności na podstawie innych umów zlecenie dla innych podmiotów lub kolejnych umów zlecenie w ramach jednego podmiotu dotyczących odmiennych czynności. Jeżeli w ramach jednej spółki zostanie podpisanych z jednym zleceniobiorcą kilka umów zlecenie pokrywających się zakresem czynności, to taka osoba podlega ubezpieczeniom tak samo ze wszystkich umów zlecenie.

Dla przykładu, jeśli podpisane zostały z emerytem dwie umowy zlecenie w ramach jednego podmiotu dotyczące tych samych czynności, z każdej z tych umów zleceniobiorca będzie podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu.

Wzór oświadczenia dla zleceniobiorcy


Poniżej został przedstawiony przykładowy wzór oświadczenia, które powinien wypełnić zleceniobiorca w momencie podpisania umowy zlecenie.

 
OŚWIADCZENIE DO UMOWY ZLECENIA:


1. Oświadczam, że:

a) Nie jestem / jestem studentem*

.................................................................................................................................................................

podać nazwę uczelni i rok studiów (dołączyć kserokopię legitymacji studenckiej lub szkolnej)

i nie mam / mam ukończonych 26 lat*,

b) Nie jestem / jestem zatrudniony u innego pracodawcy z tytułu umowy o pracę w
.................................................................................................................................................................

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »