| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Nowe przepisy w zakresie skarg i wniosków dotyczących działania sądów

Nowe przepisy w zakresie skarg i wniosków dotyczących działania sądów

W dniu 28 marca 2012 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadzi wiele zmian w zakresie organizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości.


Z punktu widzenia każdego z nas ważną zmianą, która zostanie wprowadzona przez nowelizację będzie uregulowanie trybu postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych, dlatego tym zmianom poświęcimy niniejszą publikację.

Szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, dotyczących działalności sądów określi w drodze rozporządzenia Minister Sprawiedliwości (projekt rozporządzenia w sprawie skarg i wniosków dotyczących sądów powszechnych znajduje się na stronie http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/517/projekt/31546/katalog/31554, dalej „projekt rozporządzenia”). Do dnia 23 marca 2012 r. projekt rozporządzenia nie został podpisany przez Ministra Sprawiedliwości oraz ogłoszony w Dzienniku Ustaw, dlatego niniejszą publikację oparliśmy na tekście ww. projektu.

Po 28 marca 2012 r. osoba niezadowolona z działalności sądu (dalej „skarżący” lub „wnioskodawca”), będzie mogła złożyć jedynie skargę lub wniosek na warunkach ściśle określonych w nowelizacji. Zgodnie z rozporządzeniem, skargi i wnioski będzie można wnieść na piśmie, za pomocą poczty elektronicznej, telefaksu, a także w formie ustnej do protokołu. Wszelkie niezbędne informacje dotyczące m.in. trybu przyjmowania skarg i wniosków, organu właściwego do ich rozpatrzenia, a także adresu poczty elektronicznej sądu będą umieszczane na tablicy ogłoszeń w budynku sądu oraz na jego stronie internetowej. Warto przy tym podkreślić, że nie będą podlegały rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli. Zatem, aby nie narazić się na odmowę rozpatrzenia skargi, skarżący będzie musiał uważać, by jego skarga nie odnosiła się do działalności orzeczniczej.

Z punktu widzenia skarżących warte odnotowania jest również to, że zgodnie z nowelizacją skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę, z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia. Skarżący (wnioskodawcy) powinni zatem pilnować się przy sposobie formułowania wnoszonych pism, tak aby nie zostały one pozostawione bez rozpatrzenia.

Skargi i wnioski będą przyjmowane przez pracowników biura podawczego lub innej komórki organizacyjnej wskazanej przez prezesa sądu. Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący pismo, będzie potwierdzał jego przyjęcie.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AkademiaGier.com

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »