| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Nowe przepisy w zakresie skarg i wniosków dotyczących działania sądów

Nowe przepisy w zakresie skarg i wniosków dotyczących działania sądów

W dniu 28 marca 2012 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadzi wiele zmian w zakresie organizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości.


Z punktu widzenia każdego z nas ważną zmianą, która zostanie wprowadzona przez nowelizację będzie uregulowanie trybu postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych, dlatego tym zmianom poświęcimy niniejszą publikację.

Szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, dotyczących działalności sądów określi w drodze rozporządzenia Minister Sprawiedliwości (projekt rozporządzenia w sprawie skarg i wniosków dotyczących sądów powszechnych znajduje się na stronie http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/517/projekt/31546/katalog/31554, dalej „projekt rozporządzenia”). Do dnia 23 marca 2012 r. projekt rozporządzenia nie został podpisany przez Ministra Sprawiedliwości oraz ogłoszony w Dzienniku Ustaw, dlatego niniejszą publikację oparliśmy na tekście ww. projektu.

Po 28 marca 2012 r. osoba niezadowolona z działalności sądu (dalej „skarżący” lub „wnioskodawca”), będzie mogła złożyć jedynie skargę lub wniosek na warunkach ściśle określonych w nowelizacji. Zgodnie z rozporządzeniem, skargi i wnioski będzie można wnieść na piśmie, za pomocą poczty elektronicznej, telefaksu, a także w formie ustnej do protokołu. Wszelkie niezbędne informacje dotyczące m.in. trybu przyjmowania skarg i wniosków, organu właściwego do ich rozpatrzenia, a także adresu poczty elektronicznej sądu będą umieszczane na tablicy ogłoszeń w budynku sądu oraz na jego stronie internetowej. Warto przy tym podkreślić, że nie będą podlegały rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli. Zatem, aby nie narazić się na odmowę rozpatrzenia skargi, skarżący będzie musiał uważać, by jego skarga nie odnosiła się do działalności orzeczniczej.

Z punktu widzenia skarżących warte odnotowania jest również to, że zgodnie z nowelizacją skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę, z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia. Skarżący (wnioskodawcy) powinni zatem pilnować się przy sposobie formułowania wnoszonych pism, tak aby nie zostały one pozostawione bez rozpatrzenia.

Skargi i wnioski będą przyjmowane przez pracowników biura podawczego lub innej komórki organizacyjnej wskazanej przez prezesa sądu. Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący pismo, będzie potwierdzał jego przyjęcie.

reklama

Źródło:

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zdjęcia


Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stefanowicz

Dyrektor Zespołu ds. Cła i Akcyzy w KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »