REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać koszty i przychody związane z kontem bankowym?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otwarcie i prowadzenie konta dla potrzeb działalności gospodarczej może wiązać się zarówno z ponoszeniem kosztów, jak i z uzyskiwaniem przychodów. Jak rozliczać takie transakcje w ramach działalności gospodarczej?

 

Autopromocja

 

 


Posiadanie firmowego konta

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Niektórzy polscy przedsiębiorcy mogą działać bez konta bankowego, choć jest to wąska grupa. Konto w banku muszą jednak posiadać przedsiębiorcy, którzy:

- dokonują jednorazowych transakcji o wartości powyżej 15 tys. euro,

- prowadzą rozliczenia z innymi podmiotami gospodarczymi,

- nie mają statusu mikroprzedsiębiorców (zatrudniają więcej niż 10 osób oraz uzyskują roczny obrót netto ze sprzedaży towarów i usług powyżej 2 mln euro)

Warto pamiętać, że prawo nie nakazuje zakładania oddzielnego konta do celów firmowych, jednak otwarcie dodatkowego rachunku ułatwia oddzielenie transakcji prywatnych od firmowych. Właściciel firmy zapewne doceni ten fakt w trakcie ewentualnej kontroli podatkowej.

Oczywiście dla zdecydowanej większości właścicieli firm, posiadanie konta w banku jest nie tylko koniecznością, ale po prostu wygodą. A wysoki poziom wygody i zakresu usług bankowych może wiązać się z koniecznością ponoszenia wydatków na korzystanie z konta. Ponadto, w przypadku niektórych banków, można liczyć na zyski związane z posiadaniem rachunku lub dokonywaniem transakcji w postaci odsetek i promocji typu „money back” („cash back”).


Rodzaje kosztów związanych z posiadaniem konta


Koszty związane z posiadaniem konta bankowego można podzielić na dwie grupy. Są to:

- koszty dotyczące zdarzeń jednorazowych (m.in. opłaty związane z otwarciem konta,  za przelewy i zlecenia stałe, za wydanie papierowego wyciągu z konta, zaświadczenie o prowadzeniu rachunku lub wysokości środków dostępnych na rachunku),

- koszty cykliczne (m.in. opłaty: za prowadzenie konta, za utrzymanie karty kredytowej, za powiadomienia SMS-owe, za możliwość wypłaty z dowolnego bankomatu, itp.).

Koszty z pierwszej grupy naliczane są po nastąpieniu zdarzenia (z dołu), natomiast opłaty cykliczne pobierane są z góry (za następny okres), od dnia otwarcia rachunku. Ta różnica nie ma jednak znaczenia dla momentu zaksięgowania kosztu, gdyż zależy on od daty uzyskania lub wydrukowania wyciągu z konta. Ta sprawa opisana jest poniżej.


Opłaty bankowe stanowią koszt uzyskania przychodu


Z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za koszt uzyskania przychodu można uznać wydatek poniesiony m.in. w celu uzyskania przychodu, a zatem powiązany z działalnością gospodarczą. Wszelkie opłaty za korzystanie z kont bankowych w ramach działalności gospodarczej zaliczają się do powyższej kategorii. Nie ma znaczenia czy są to opłaty jednorazowe, czy cykliczne. Jednak rozliczając takie wydatki należy pamiętać, że mogą to być tylko opłaty dotyczące konta firmowego oraz transakcji związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje konto firmowe także do celów prywatnych, musi skrupulatnie oddzielić opłaty i prowizje, które wiążą się z transakcjami prywatnymi, gdyż nie stanowią one kosztu uzyskania przychodu.

 


Czy rozliczenie opłat bankowych wymaga faktury?


Nie - aby zaliczyć opłaty bankowe do kosztów wystarczy wyciąg z konta bankowego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia KPiR, za dowód poniesienia kosztu uzyskania przychodu mogą służyć dowody poniesienia opłat pocztowych i bankowych. Za taki dowód uznaje się zarówno papierowy wyciąg uzyskany „w okienku” bankowym, jak i samodzielnie wydrukowany wyciąg z konta bankowości internetowej (tę sprawę opisuje m.in. interpretacja IPPB5/423-279/10-2/AJ).


Kiedy zaksięgować opłaty bankowe?


Według ogólnej zasady, za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu potwierdzającego wydatek. Natomiast w przypadku opłat bankowych, zarówno stałych, jak i jednorazowych prowizji, za dzień poniesienia kosztu uznaje się dzień sporządzenia wyciągu z konta. Niezależnie od tego czy przedsiębiorca sporządza taki wyciąg samodzielnie, czy uzyskuje go w banku. Koszty związane z kontem bankowym ujmuje się w KPiR w kolumnie 13 - pozostałe wydatki.


Czy odsetki i „money back” to przychód dla przedsiębiorcy?


Posiadanie konta bankowego, także firmowego, może przynosić jego właścicielowi określone zyski. Zgodnie z zapisem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (Art. 14, ust.2, pkt. 5), odsetki od środków utrzymywanych na firmowym rachunku bankowym stanowią przychód, który należy opodatkować. Ten sam zapis dotyczy również odsetek od lokat bankowych będących własnością firmową (a nie prywatną).

W przypadku premii przyznawanych właścicielowi konta na zasadach promocji „money back” (lub „cash back”), jak na razie trudno jednoznacznie ocenić czy taki wpływ na konto stanowi dla przedsiębiorcy przychód. Jeżeli bank w regulaminie promocji określa „money back” jak sprzedaż premiową, powinna ona być zwolniona z podatku dochodowego na mocy Art. 21, ust. 1, pkt 68 Ustawy o PIT (jeśli nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł). Regulamin bankowy nie jest jednak wiążący dla urzędników, którzy mogą inaczej zinterpretować zyski posiadacza konta.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA