| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Poczęstunek dla klientów a koszty - zmiana stanowiska MF

Poczęstunek dla klientów a koszty - zmiana stanowiska MF

Dotychczas organy podatkowe nie kwestionowały zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na zakup drobnych artykułów spożywczych na poczęstunek serwowany w siedzibie podatnika jego kontrahentom i klientom. Niestety, w ostatnich miesiącach nastąpiła zmiana stanowiska Ministerstwa Finansów na niekorzystne dla podatników.


Drobny poczęstunek w siedzibie wyłączony z kosztów

Dotychczas organy podatkowe uważały, że drobny poczęstunek w siedzibie nie ma cech reprezentacji. Takie drobne poczęstunki serwowane kontrahentom w czasie spotkań w siedzibie firmy powszechnie były traktowane jako wydatki na jej bieżące funkcjonowanie. Tym samym organy podatkowe zgadzały się, że taki poczęstunek kontrahenta może stanowić koszt podatkowy przedsiębiorcy, w odróżnieniu od podejmowania kontrahentów i klientów w restauracjach. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 maja 2012 r. (sygn. IPPB5/423-165/12-2/JC) i Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 czerwca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-253/10-4/AP).

Niestety, obecnie Minister Finansów zmienia z urzędu korzystne dla podatników interpretacje w tym zakresie. Przykłady takich ingerencji resortu finansów to m.in. interpretacje:

• z 1 czerwca 2012 r., sygn. DD6-033-25/SOH/PK-1655/09/10,

• z 29 maja 2012 r., sygn. DD6-033-33/SOH/PK-1655/09/10 i sygn. DD6-033-50/SOH/PK-1655/09/10.

Teraz w opinii fiskusa także wydatki na zakup drobnych artykułów spożywczych (np. kawy, herbaty, paluszków) ponoszone w związku ze spotkaniami z kontrahentami w siedzibie przedsiębiorcy nie mogą stanowić kosztów podatkowych. Nie ma przy tym znaczenia, że poczęstunki te nie mają znamion wystawności, ani to, że są one zwyczajowo przyjęte.

 

Ministerstwo Finansów argumentuje, że wydatki na zakup żywności, napojów oraz usług gastronomicznych podawanych i świadczonych w trakcie spotkań z kontrahentami, niezależnie od miejsca ich podawania oraz miejsca świadczenia zakupionych usług gastronomicznych, są kosztami reprezentacji. Tym samym wydatki te nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof).

Niekorzystne stanowisko NSA

Niewątpliwie zmiana stanowiska fiskusa jest związana z niekorzystnymi dla podatników orzeczeniami NSA. Przykładem takiego orzeczenia może być wyrok NSA z czerwca 2012 r.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na poczęstunek serwowany w siedzibie firmy

 

 Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Elżbieta Majszak

Ekspert z zakresu odszkodowań i ubezpieczeń.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »