REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Sebastian Bobrowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

 

Autopromocja

 

 

Powiązanie wydatków na edukację i szkolenia z przychodami firmy wydaje się być łatwe do udowodnienia, a mimo tego czasami urzędnicy kwestionują takie koszty firmowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Koszt firmowy musi być powiązany z przychodem


Aby wydatki na dokształcanie przedsiębiorcy mogły zostać zapisane w kosztach firmowych, muszą być  powiązane z profilem prowadzonej działalności lub służyć prowadzeniu i rozwojowi firmy w sposób nie budzący wątpliwości. Edukacja bowiem prawie w każdym przypadku służy nie tylko uzyskaniu przychodu, ale także rozwojowi osobistemu osób, które się uczą. Dlatego istnieje możliwość, że urzędnicy zinterpretują wydatek na edukację jako przede wszystkim osobisty, mimo że da się logicznie uzasadnić jego powiązanie z działalnością firmy, w tym np. z uzyskaniem źródła przychodu w przyszłości.


Wydatki na studia podyplomowe właściciela firmy


Studia podyplomowe to duży wydatek, ale dość popularny wśród przedsiębiorców, gdyż kierunki zwykle są nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności, a zajęcia najczęściej odbywają się w weekendy. Czesne za studia podyplomowe można zaliczyć do kosztów, jeśli zostanie wykazany związek pomiędzy wybranym kierunkiem nauki a osiąganym przychodem. Np. dla kancelarii prawno-rachunkowej wydatek na studia podyplomowe w zakresie prawa pracy, prawa karnego, prawa bankowego, dotacji unijnych, rachunkowości zarządczej, ekonomii, itp. to właściwe koszty firmowe, które nie powinny wzbudzić wątpliwości. Natomiast ta sama firma nie ma prawa zaliczyć do kosztów wydatku np. na studia podyplomowe z dziennikarstwa, chyba że w zakresie jej działalności jest także wydawanie publikacji drukowanych czy prowadzenie serwisu internetowego. Warto zauważyć, że istnieją takie kierunki studiów podyplomowych, które zwykle łatwo dopasować do większości  działalności gospodarczych - chodzi o studia z zakresu marketingu, zarządzania firmą i dziedzin pokrewnych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem prawo podejmować działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży i do takich zalicza się edukacja z marketingu i zarządzania.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

W celu ujęcia wydatku jako koszt firmowy, niezbędny jest rachunek lub faktura uzyskane od instytucji organizującej studia podyplomowe, np. uniwersytetu. Warto pamiętać, że w momencie zaliczenia czesnego do kosztów, przedsiębiorca ma prawo także rozliczyć wydatki na dojazd na zajęcia czy zakup materiałów edukacyjnych. Oczywiście muszą one być udokumentowane.


Kursy językowe a koszt


Biorąc pod uwagę fakt, że koszt firmowy może dopiero w przyszłości wiązać się z uzyskaniem przychodu (taka zasada dotyczy np. wydatków na reklamę i PR), kurs językowy nie powinien budzić wątpliwości urzędników. Mimo tego zwykle urzędnicy traktują kursy językowe jako wydatek o charakterze osobistym, służący podniesieniu wiedzy i rozwoju przedsiębiorcy, a niekoniecznie przychodów firmy. Aby kurs językowy stał się kosztem firmowym, musi istnieć możliwość powiązania nauki języka z działalnością firmy w danym momencie, do czego mogą posłużyć dowody potwierdzające współpracę z zagranicznym kontrahentem (np. stosowna umowa).

Przykładem może być wyrok Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 maja 2010 roku (ITPB1/415-778/10-2/RS). Uznanie wydatków na kurs języka chińskiego za koszt uzyskania przychodu w przypadku firmy zajmującej się pośrednictwem handlowym pomiędzy kontrahentami krajowymi a kontrahentami z Chin jest uzasadnione, gdyż znajomość języka chińskiego umożliwia bądź zabezpiecza źródło  przychodów. Również wszelkie wydatki związane z odbyciem kursu, na przykład podróż do Chin, mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty


Kurs prawa jazdy kategorii B nie może zostać uznany za koszt


Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczać koszty użytkowania samochodu w ramach działalności gospodarczej. Niestety, możliwość rozliczenia wydatków na kurs prawa jazdy i egzamin jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę istnieje ona tylko w jednym przypadku - zdobyte prawo jazdy musi mieć ścisły związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą - tak określa np. interpretacja IPPB1/415-1250/08-2/AŻ z 20 stycznia 2009 roku. Innymi słowy, zdaniem urzędników skarbowych jeżeli tylko istnieje podejrzenie, że prawo jazdy będzie wykorzystywane także do celów osobistych, nie ma możliwości zakwalifikowania jego kosztu do kosztów firmowych. Taka interpretacja w praktyce całkowicie wyklucza możliwość rozliczenia kosztów kursu prawa jazdy kat. B i egzaminu. Natomiast z pewnością wspomniany „ścisły związek” łatwiej jest udowodnić w przypadku wydatków na inne kategorie uprawnień do kierowania pojazdami, które są wykorzystywane do celów firmowych.

 



Wydatki na literaturę i prasę


Wszelkie wydatki poniesione na zakup literatury, prasy, eBooków, a także dostępu do płatnych portali naukowych, stanowią koszt uzyskania przychodu, jeżeli ich tematyka jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się inwestowaniem na giełdzie, zakup pisma przekazującego informacje o sytuacji na rynku kapitałowym jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast literatura piękna nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie może zostać uznana za koszt. Natomiast podobnie jak w przypadku szkoleń, istnieje szereg pozycji książkowych, które w zasadzie każdy przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów - chodzi zwłaszcza o książki poświęcone marketingowi i zarządzaniu firmą.


Spotkania naukowe i szkolenia dla klientów


Firma ma prawo rozliczać wydatki związane z szeroko pojętym edukowaniem rynku zarówno o branży, jak i swoich produktach. Edukacja branży może wiązać się z organizowaniem, sponsorowaniem lub uczestniczeniem w konferencjach, spotkaniach i sympozjach naukowych. Jeżeli udział firmy w tego typu inicjatywach ma charakter reklamowy (wiąże się z rozdawaniem folderów, ulotek, gadżetów, prezentacją produktów lub usług, itp.), dane wydarzenie nie musi nawet ściśle wiązać się z charakterem prowadzonej działalności - wystarczy, że przedsiębiorca zdoła dzięki niemu dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jeżeli zaś udział przedsiębiorcy ma charakter czysto naukowy, tematyka powinna być powiązana z charakterem prowadzonej działalności.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Podobnie, przedsiębiorca ma prawo edukować klientów w zakresie swoich produktów i usług oraz ich wykorzystania, organizując dla nich dedykowane szkolenia. Mówi o tym interpretacja ITPB1/415-87/10/PSZ z 15 kwietnia 2010 r., zgodnie z którą koszt uzyskania przychodu stanowi wydatek na szkolenie, które obejmuje m.in. „informowanie klientów o oferowanych produktach, nadchodzących nowościach i trendach we wzornictwie, informowanie o właściwościach oraz zastosowaniu sprzedawanych towarów, zapoznanie się z parametrami technicznymi towarów”. Podobne stanowisko zajęła także Izba Skarbowa w Bydgoszczy w dniu 30 marca 2012 r. (ITPB1/415-1292/11/PSZ).


Wydatki na edukację a VAT


Wszelkie wydatki związane z edukacją opodatkowane VAT-em, które są związane z prowadzoną działalnością, dają możliwość odliczenia podatku VAT. Oczywiście, musi istnieć zależność przyczynowo - skutkowa pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem. Należy pamiętać, że to podatnik musi umieć wykazać, że poniesione przez niego wydatki wiążą się z działalnością i mogą wpłynąć na osiągnięcie przychodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA