| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Co przynosi ustawa okołobudżetowa?

Co przynosi ustawa okołobudżetowa?

Zmiany wprowadzane ustawą dotyczą m.in. świadczeń finansowanych z PFRON, podatku akcyzowego, zasad odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz paliw do tych samochodów.

Ustawa o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej zawiera rozwiązania uzupełniające plan finansowy państwa na 2013 r. Weszła ona w zasadzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Jednym z jej najważniejszych celów jest zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego w Polsce, tak aby w przyszłym roku nie został przekroczony drugi próg ostrożnościowy (55% PKB) określony w ustawie o finansach publicznych. W ustawie budżetowej zastosowano już tzw. dyscyplinującą regułę wydatkową, jednak w dalszym ciągu, zdaniem rządu, konieczne są działania, które uniemożliwią przekroczenie poziomu deficytu budżetowego.

Zmiany wprowadzane w drodze ustawy okołobudżetowej dotyczą: niepowiększania wynagrodzeń oraz innych świadczeń w jednostkach sektora finansów publicznych, świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy oraz z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, podatku akcyzowego, planowania wieloletniego na szczeblu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, zasad odliczenia podatku naliczonego w podatku od towarów i usług w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz paliw do tych samochodów, ustanowienia odrębnego tytułu dotacyjnego w związku z obowiązkiem przejścia z rozpowszechniania sygnału telewizyjnego w drodze analogowej na nadawanie cyfrowe, świadczeń dla nauczycieli, zadań finansowanych z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Krajowego Funduszu Drogowego, finansowania przedsięwzięć związanych z pomocą rozwojową w Afganistanie, a także zasad dokonywania zmian w planie finansowym Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.


Świadczenia i wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych


Przewidziano „zamrożenie” na poziomie 2012 r. wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych (utrzymane zostanie „zamrożenie” płac w budżetówce). W projekcie przewidziano kilka niewielkich wyjątków, m.in. dla Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowego Biura Wyborczego, które wiążą się z nowymi zadaniami nałożonymi ustawami.

Utrzymanie wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na poziomie 2012 r. oznacza, że nie wzrosną również uposażenia oraz diety posłów i senatorów (ich wysokość zależy od poziomu wynagrodzenia podsekretarza stanu).

Przewidziano także „zamrożenie” na dotychczasowym na poziomie funduszu świadczeń socjalnych.


Podatek akcyzowy


Przewidziano podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe. O aż 5% wzrośnie akcyza na papierosy, cygara i cygaretki. Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynosić mają:

1) na papierosy, co do zasady - 188,00 zł za każde 1 000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;

2) na tytoń do palenia, co do zasady - 128,02 zł za każdy kilogram i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;

3) na cygara i cygaretki - 266,90 zł za każde 1 000 sztuk.

Natomiast na papierosy lub tytoń do palenia nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną detaliczną stawki akcyzy wynosić mają:

1) na papierosy - 327,60 zł za każde 1 000 sztuk;

2) na tytoń do palenia - 218,40 zł za każdy kilogram.

Podwyżka akcyzy na papierosy ma przynieść budżetowi dodatkowe 345 mln zł, w przypadku tytoniu do palenia będzie to 14 mln zł. Dla cygar i cygaretek podwyższona akcyza, ze względu na znikomy udział w rynku tych wyrobów, nie będzie miała znaczącego wpływu na ogólny wzrost wpływów budżetowych z podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.

W niektórych przypadkach podatkiem akcyzowym zostanie objęty susz tytoniowy (suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym). Stawka akcyzy na susz tytoniowy ma wynosić 218,40 zł za każdy kilogram. W przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą ma być:

1)   nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2)   sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

3)   import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4)   zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5)   zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6)   nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Przewidziano też określenie stawki podatku akcyzowego na cydr i perry (lekkie napoje alkoholowe). Ustawa przewiduje, że będzie ona wynosiła 97,00 zł od 1 hektolitra wyrobu gotowego, co zrównuje opodatkowanie cydru i perry z piwem, a więc wyrobem o podobnej zawartości alkoholu.

Autor:

Źródło:

Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Tagi

akcyza, VAT

Zdjęcia


Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »