| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

NFZ jako płatnik za udzielone przez podmioty lecznicze świadczenia zdrowotne jest powołany do przeprowadzania kontroli organizacji udzielania świadczeń. W szczególności uprawniony jest do weryfikowania sposobu oraz jakości udzielanych świadczeń. Kontrole NFZ - jak Świadczeniodawcy mogą bronić swoich praw?

Przepisy prawa przyznają NFZ szereg uprawnień kontrolnych, w tym w szczególności wstęp do pomieszczeń, gdzie udzielane są świadczenia czy wgląd do dokumentów świadczeniodawcy. Kontrola taka może zostać przeprowadzona u świadczeniodawców w każdej sytuacji, niezależnie od rodzaju udzielanych świadczeń.

Czy w związku z powyższym świadczeniodawca może skutecznie bronić swych praw w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez NFZ?


Protokół kontroli


Zawiadomienie o wszczęciu kontroli, zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli, może zostać wręczone podmiotowi leczniczemu dopiero w chwili rozpoczynania czynności kontrolnych. W większości przypadkach zatem kontrole takie są przeprowadzane u świadczeniodawcy „z zaskoczenia”, w sytuacji, w której nie ma możliwości przygotowania się do nich.

Powyższe powoduje, iż w protokole kontroli NFZ wskazuje zazwyczaj szereg uchybień związanych zarówno z prowadzeniem dokumentacji medycznej (lub jej braku), organizacją udzielanych świadczeń zdrowotnych jak i kwalifikacjami kadry medycznej. Protokół kontroli stwierdza stan faktyczny zastany przez kontrolerów NFZ w chwili przeprowadzania kontroli.

Nie znaczy to jednak, iż świadczeniodawca nie ma możliwości ustosunkowania się do twierdzeń przedstawionych przez NFZ w protokole. Otóż zgodnie z art. 64 ust. 6a ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniodawca może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, zgłosić na piśmie zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w nim przez kontrolerów NFZ. Zastrzeżenia te rozpatrywane są w terminie 14 dniu przez kontrolera (który przeprowadzał dane postępowanie kontrolne). W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń kontroler niezwłocznie przekazuje na piśmie swoje stanowisko świadczeniodawcy zgłaszającemu zastrzeżenia.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika


Wystąpienie pokontrolne


Następnie NFZ przesyła kontrolowanemu podmiotowi leczniczemu wystąpienie pokontrolne, w którym nie tylko wskazuje szczegółowo uchybienia, które zostały wykryte w czasie postępowania kontrolnego, ale przede wszystkim wskazuje zalecenia pokontrolne, a także w wielu przypadkach nakłada karę umowną na świadczeniodawcę za nieprawidłowe wykonywanie umowy.

Wystąpienie pokontrolne jest bardzo istotnym elementem postępowania kontrolnego, bowiem co do zasady zawiera w swej treści wezwanie do zapłaty (w przypadku, gdy NFZ nałożył karę umowną). Od otrzymania takiego wystąpienia pokontrolnego świadczeniodawcy przysługuje w terminie 7 dni zgłoszenie zastrzeżeń, w tym przypadku, co do wystąpienia pokontrolnego. Przy czym wskazać należy, iż w przeważającej części zastrzeżenia te rzadko kiedy są uwzględniane przez NFZ.

reklama

Autorzy:

Źródło:

Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Sadowski

Analityk Expandera, ekspert w dziedzinie produktów bankowych i funduszy inwestycyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »