| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > TEMAT DNIA > Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

Kontrole NFZ - jak skutecznie bronić swoich praw?

NFZ jako płatnik za udzielone przez podmioty lecznicze świadczenia zdrowotne jest powołany do przeprowadzania kontroli organizacji udzielania świadczeń. W szczególności uprawniony jest do weryfikowania sposobu oraz jakości udzielanych świadczeń. Kontrole NFZ - jak Świadczeniodawcy mogą bronić swoich praw?

Przepisy prawa przyznają NFZ szereg uprawnień kontrolnych, w tym w szczególności wstęp do pomieszczeń, gdzie udzielane są świadczenia czy wgląd do dokumentów świadczeniodawcy. Kontrola taka może zostać przeprowadzona u świadczeniodawców w każdej sytuacji, niezależnie od rodzaju udzielanych świadczeń.

Czy w związku z powyższym świadczeniodawca może skutecznie bronić swych praw w postępowaniu kontrolnym przeprowadzanym przez NFZ?


Protokół kontroli


Zawiadomienie o wszczęciu kontroli, zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli, może zostać wręczone podmiotowi leczniczemu dopiero w chwili rozpoczynania czynności kontrolnych. W większości przypadkach zatem kontrole takie są przeprowadzane u świadczeniodawcy „z zaskoczenia”, w sytuacji, w której nie ma możliwości przygotowania się do nich.

Powyższe powoduje, iż w protokole kontroli NFZ wskazuje zazwyczaj szereg uchybień związanych zarówno z prowadzeniem dokumentacji medycznej (lub jej braku), organizacją udzielanych świadczeń zdrowotnych jak i kwalifikacjami kadry medycznej. Protokół kontroli stwierdza stan faktyczny zastany przez kontrolerów NFZ w chwili przeprowadzania kontroli.

Nie znaczy to jednak, iż świadczeniodawca nie ma możliwości ustosunkowania się do twierdzeń przedstawionych przez NFZ w protokole. Otóż zgodnie z art. 64 ust. 6a ustawy o finansowaniu świadczeń opieki zdrowotnej, świadczeniodawca może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, zgłosić na piśmie zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w nim przez kontrolerów NFZ. Zastrzeżenia te rozpatrywane są w terminie 14 dniu przez kontrolera (który przeprowadzał dane postępowanie kontrolne). W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń kontroler niezwłocznie przekazuje na piśmie swoje stanowisko świadczeniodawcy zgłaszającemu zastrzeżenia.

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Czy polisa opłacana przez spółkę stanowi przychód pracownika


Wystąpienie pokontrolne


Następnie NFZ przesyła kontrolowanemu podmiotowi leczniczemu wystąpienie pokontrolne, w którym nie tylko wskazuje szczegółowo uchybienia, które zostały wykryte w czasie postępowania kontrolnego, ale przede wszystkim wskazuje zalecenia pokontrolne, a także w wielu przypadkach nakłada karę umowną na świadczeniodawcę za nieprawidłowe wykonywanie umowy.

Wystąpienie pokontrolne jest bardzo istotnym elementem postępowania kontrolnego, bowiem co do zasady zawiera w swej treści wezwanie do zapłaty (w przypadku, gdy NFZ nałożył karę umowną). Od otrzymania takiego wystąpienia pokontrolnego świadczeniodawcy przysługuje w terminie 7 dni zgłoszenie zastrzeżeń, w tym przypadku, co do wystąpienia pokontrolnego. Przy czym wskazać należy, iż w przeważającej części zastrzeżenia te rzadko kiedy są uwzględniane przez NFZ.

reklama

Autorzy:

Źródło:

Kancelaria Gach, Hulist, Mizińska, Wawer

Zdjęcia


Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »