REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca zmniejszająca podatek, gdy usługa nie podlega VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktura korygująca - kiedy i jak rozliczyć? W lutym 2013 r. podatnik wykonał dla niemieckiego kontrahenta usługę transportową na trasie Polska–Niemcy. Usługę tę błędnie udokumentował fakturą z VAT naliczonym według stawki 23% i rozliczył w deklaracji VAT-7 za luty. W kwietniu wystawił fakturę korygującą (ze stawką „NP”) do tej faktury.

Faktura korygująca - czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru?

Autopromocja


RADA


W przedstawionej sytuacji podatnik nie musi posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Rozliczenie powinno zostać dokonane w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty. Zdaniem organów podatkowych korekta powinna nastąpić na bieżąco, tj. w tym przypadku w rozliczeniu za kwiecień.


UZASADNIENIE


Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego rozliczane są, co do zasady, w deklaracjach za okresy rozliczeniowe zależnie od tego, kiedy otrzymane zostało potwierdzenie odbioru faktury korygującej (art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT). Zasada ta nie obowiązuje jednak w przypadku faktur korygujących obniżających podstawę opodatkowania lub kwotę podatku należnego, w których to sytuacjach nie stosuje się warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, w tym faktur korygujących dotyczących świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju (art. 29 ust. 4b pkt 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum o podatku VAT

W związku z tym pojawia się pytanie, czy takie faktury korygujące powinny być rozliczane przez sprzedawców na bieżąco (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe wystawienia tych faktur) czy wstecz (tj. w deklaracjach VAT za okresy rozliczeniowe, w których świadczenie takich usług powinno było zostać wykazane).

W przypadku faktur korygujących wystawianych w związku z błędnym opodatkowaniem usług więcej przemawia za rozliczaniem wstecz. Miejsce świadczenia tych usług od początku znajdowało się poza terytorium kraju, a więc usługi te nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce. Rozliczenie ich jako sprzedaży opodatkowanej w Polsce od początku było zatem błędem. Zasadne jest w tej sytuacji doprowadzenie nieprawidłowej treści złożonych deklaracji VAT do stanu zgodnego z rzeczywistością.

Organy podatkowe opowiadają się jednak za rozliczaniem takich faktur korygujących na bieżąco. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1073/12-2/JK), w której czytamy, że:

(...) w przedmiotowym przypadku faktury korygujące będą dotyczyć świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, Wnioskodawca w celu skorygowania podatku należnego wykazanego w złożonych deklaracjach podatkowych VAT-7 nie jest zobowiązany do uzyskania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę usług. Wnioskodawca będzie mógł skorygować podatek należny wykazany w złożonych deklaracjach podatkowych w miesiącu, w którym wystawi fakturę korygującą.

Kiedy warto wystawić fakturę zbiorczą?

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

A zatem odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z powyższych stanowisk. I tak:

1) podatnik powinien rozliczyć wystawioną fakturę korygującą w drodze korekty deklaracji VAT-7 za luty 2013 r., tj. w drodze korekty tej deklaracji należy zmniejszyć kwoty w poz. 29 i 30 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 21 i 22 (tj. w pozycjach, w których w stosowanych do końca marca 2013 r. deklaracjach VAT-7 wykazywano świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

 

2) przyjęcie stanowiska reprezentowanego przez organy podatkowe oznaczałoby, że podatnik powinien rozliczyć fakturę korygującą w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2013 r., tj. w deklaracji tej należy zmniejszyć kwoty w poz. 19 i 20 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się sprzedaż krajową opodatkowaną VAT według stawki 23%) oraz zwiększyć kwoty w poz. 11 i 12 (tj. w pozycjach, w których wykazuje się świadczenie usług poza terytorium kraju oraz świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Ponadto należy zaznaczyć, że przedmiotowa usługa powinna być wykazana wstecz również w informacji podsumowującej VAT-UE. Oznacza to, że podatnik powinien złożyć korektę VAT-UEK. A zatem w omawianej sytuacji powinien skorygować informację poprzez złożenie korekty VAT-UEK za luty 2013 r. albo za I kwartał 2013 r. Wynika to z art. 101 ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył błędną informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie jej korektę.

Zobacz na forum: Faktura korygująca

Wniosek: Korekta o zwrot podatku VAT

Brzmienie art. 101 ustawy o VAT nie pozwala na inny sposób ujęcia przedmiotowych usług niż wstecz. Należy jednak zauważyć, że takie postępowanie powoduje - jeżeli przyjąć stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe - wykazywanie świadczenia usług, o których mowa, w informacji podsumowującej VAT-UE za inny okres rozliczeniowy niż deklaracja VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, w której świadczenie tych usług zostaje wykazane. Organy podatkowe zajmują stanowisko, że świadczenie usług, o których mowa, powinno zostać ujęte nie poprzez złożenie korekty VAT-UEK, lecz przez uwzględnienie ich w bieżącej informacji podsumowującej VAT-UE (w omawianej sytuacji w informacji podsumowującej VAT-UE za kwiecień albo II kwartał 2013 r.). Stanowisko to jest błędne.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29 ust. 4a-4c oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA